Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Aktuelt

Online læselyst

Bibliotekarens og vennernes anbefalinger samt forlagenes markedsføring spiller en stor rolle, når børn finder bøger de gerne vil læse. Sådan har det været længe.

En ny tendens er dog, at læsningen og bogvalget også påvirkes af online spil og af de youtubere børnene følger. Det mener en gruppe børnebibliotekarer, der har børn, bøger og læselyst helt inde på livet hver eneste dag.

Som optakt til projektet Greb til læselyst – en generation af stærke læsere, inviterede Nationalt Videncenter for Læsning og Københavns Biblioteker 5 børnebibliotekarer ind til en fælles snak om børn og læselyst.

Youtubere inspirerer til læsning

Når børn får inspiration til læsning på nettet sker det oftest via de youtubere, de følger og kan lide, fortæller en børnebibliotekar. De tænker: hvis der er noget han eller hun synes er spændende, så synes jeg det sikkert også.

Det kan være, at børnene præsenteres for en bog, som deres favorit youtuber har læst og som de selv får lyst til at læse. Det kan også være, at børnene bliver interesseret i en bestemt person, som de gerne vil læse mere om.

Nogle youtubere har selv skrevet bøger, hvor de fortæller om de ting de laver og interesserer sig for. Den præsenterer de selvfølgelig på deres YouTube-kanal og det betyder, at bogen promoveres i en meget personlig tone samtidig med, at børnene kan stille youtuberen spørgsmål om den. Det skaber en særlig kontakt mellem forfatter og læser, som børnene ikke får ved andre bøger.

Børnene er dog, understreger børnebibliotekarerne, sjældent bevidste om at ”nu får eller nu henter jeg inspiration til læsning”, de ville nok sige, at det bare er noget der sker når de alligevel er på nettet.

Onlinespil åbner for læsning af bøger på engelsk

Online spil har også en betydning for børns læsning og valg af bøger, fortæller en børnebibliotekar. Både fordi børnene præsenteres for universer, som de kan udforske videre i litteraturens verden, og fordi online spillene, kombineret med engelskundervisningen fra 1. klasse, dygtiggør dem som læsere af det engelske sprog.

Flere og flere børn vil gerne vil læse på engelsk. Og det kan børnebibliotekarerne godt forstå, for det giver dem adgang til bøger, som ikke oversættes mere og til bøger, som endnu ikke er blevet oversat. Da den nyeste Harry Potter bog eksempelvis udkom, kunne mange børn således ikke kunne vente på den danske oversættelse.

Sproget er altså ikke en barriere, konkluderer en børnebibliotekar, derimod er det ret cool at have læst en hel bog på engelsk.

Om Greb til læselyst

Projektet En generation af stærke læsere – greb til læselyst skal via en stor spørgeskemaundersøgelse indhente ny viden om de 9-13-åriges læsning, en viden der igen skal omsættes af landets biblioteksansatte i initiativer og formidling målrettet børn og unge.

Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Tænketanken Fremtidens biblioteker, videncentret læremiddel.dk og Nationalt Videncenter for Læsning. Det er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Online læselyst