Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Aktuelt

Tidsskrift - om det talte sprog - på vej

Vi taler ofte om at læse for at lære, men det kommende nummer af centerets tidsskrift: Viden om Literacy sætter fokus på at tale og lytte for at lære. Udgivelsens tema er talt sprog og samtalers betydning for udvikling af literacy.

Det udkommer til april 2018.

Taler vi nok om at tale?

Vi går sjældent igennem en dag uden at bruge talesproget, og for den fagprofessionelle i skole og daginstitution er talesproget måske det mest brugte værktøj på en almindelig arbejdsdag.

Talesproget bruges til at lære, lege, danne relationer, forhandle betydning, udvikle fagsprog, dele perspektiver på verden og ikke mindst i arbejdet med skrevne tekster, billeder og andre modaliteter.

På trods af at talesproget er en vigtig kilde til læring og udvikling af literacy, så fremstår det ofte som et mindre udforsket fagområde.

Bidragsydere

Pædagogisk arbejde med talt sprog og samtaler undersøges og udvikles i en lang række kontekster netop nu, og i dette temanummer skal vi møde forskere og praktikere fra Danmark, England og Norge, som inspirerer til arbejdet med talt sprog i pædagogiske sammenhænge.

Centeret har opsøgt viden om både den fagspecifikke mundtlighed og mere generelle greb til at skabe dialogisk læring og udvikling. Vi har fokus på barnets / elevens perspektiv og den fagprofessionelles sprogpædagogik. I denne optik fylder samtaler meget: Samtaler som en vej ind i litterære tekster, samtaler som en vej ind i skrivearbejdet, samtaler der giver børnehavebørn erfaringer med forskellige sprogbrugssituationer, samtaler som bro til fagsprog, filosofiske samtaler med børn og sågar samtalen med én selv som et redskab i læring. Men tidsskriftet byder også på et mere overordnet indblik i mundtlighedsdidaktik og dialogisk undervisning samt et særligt fokus på lytteforståelse.

Se alle bidragsydere nedenfor.

  • Bidragydere i Viden om Literacy nr. 23

    I det kommende nummer af Viden om Literacy skriver følgende bidragsydere under følgende arbejdstitler - med forbehold for ændringer:

    Paul Warwick & Lyn Dawes, University of Cambridge
    Dialogic Teaching and Learning

    Tina Høegh, Syddansk Universitet
    Mundtlighed og didaktisk refleksion

    Liv Gjems, Høgskolen i Sørøst-Norge
    Barns tilegnelse av tidlig litterasitet i barnehagen i forbindelse med samtaler, lek og lesing

    Marie Dahl, Danmarks Pædagogiske Universitet og UCC
    Samtaler i litteraturundervisning

    Katja Vilien, Nationalt Videncenter for Læsning interviewer Louise Molbæk, Danmarks Pædagogiske Universitet og UCC:
    Didaktisk design af skriveprocesser på mellemtrinnet og potentialer for udvikling af literacy gennem samtale

    Nina Gøttche, UC VIA
    Think aloud

    Lene Illum Skov, UC Syd
    At lytte for at lære

    Winnie Østergaard, UCN
    Udvikling af mundtlighed og erfaringer med at bruge sprogbrugssituationsbegrebet i daginstitutioner

    Nadja Rathje, Skoleleder på Den Grønne Friskole
    Mundtlighed som bro til literacy, erfaringsbaseret læring og sneglemodellen

    Katja Vilien, Nationalt Videncenter for Læsning interviewer Peter Cornelius Pedersen, Pædagogisk leder af Allinge Børnehus og Charlotte Reusch, Faglig konsulent på Nationalt Videncenter for Læsning
    Pædagoger på sprogvisit

    Cath Smith, Pædagogisk leder på Bow School i London
    Philosophy 4 Children

    Anmeldelser

    Mette Siersted, Pædagoguddannelsen UCC, anmelder:
    Trine Solstad: Samtaler om bildbøker i barnhagen

    Søren Riis, Læreruddannelsen UCC, anmelder
    Tina Høegh (in prep): Faglig mundtlighed i danskfaget og mundtlighedsdidaktik

    Søren Eefsen, Læreruddannelsen UCC, anmelder
    Eric Palmer: Own Any Occasion: Mastering the Art of Speaking and Presenting

    Illustrationer: af Josephine Kyhn, der fortolker temaet ud fra læsning af artiklerne

Del siden på email

Du deler et link til siden: Tidsskrift - om det talte sprog - på vej