Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • Få forståelsen med
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Lolland skriver
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læseindsatser i små grupper
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • PLAYMORE - Play-Based Motor Cognitive Training for Improved Reading
    • Skriv i naturfag
    • Skrivedidaktik i alle fag
    • Sproggaven med i skole
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 28: Spirende literacy
    • Tidsskrift nr. 27: Grammatik i kontekst
    • Tidsskrift nr. 26: Læse- og skriveteknologi
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • Få forståelsen med
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Lolland skriver
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læseindsatser i små grupper
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • PLAYMORE - Play-Based Motor Cognitive Training for Improved Reading
    • Skriv i naturfag
    • Skrivedidaktik i alle fag
    • Sproggaven med i skole
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 28: Spirende literacy
    • Tidsskrift nr. 27: Grammatik i kontekst
    • Tidsskrift nr. 26: Læse- og skriveteknologi
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Viden om Laesning Viden om Laesning

Centerets strategi og indsatsområder

Centerets strategi og indsatsområder

Centerets vision

Nationalt Videncenter for Læsning arbejder for et samfund, hvor alle har gode og tilstrækkelige literacykompetencer.

Centerets mission

Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet. Derfor samler, skaber og spreder vi viden om literacy.

Organisering

Centeret blev oprettet den 1. september 2006 på et initiativ fra Undervisningsministeriet og drives nu i et samarbejde mellem landets 6 professionshøjskoler. Centeret har hjemsted på Københavns Professionshøjskole.

En del af centerets drift finansieres med årlige tilskud fra professionshøjskolerne. Midler til projekter skaffer videncenteret selv eksternt.

Langsigtede strategiske mål

Nationalt Videncenter for Læsnings langsigtede mål er kendetegnede ved, at indsatserne målrettes, så nuværende og kommende pædagoger og lærere praktiserer virkningsfuld literacydidaktik. Målene sigter derfor mod, at:

  • Alle har funktionelle literacykompetencer, når de forlader skolen
  • Læsning og skrivning bliver en støtte for, at elever klarer sig fagligt godt i og på tværs af fag i både grundskole og ungdomsuddannelser
  • Flere unge kan påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse
  • Flere voksne har funktionelle literacykompetencer, der matcher deres livsomstændigheder.

Kommunikationsstrategi

Ekstern kommunikation er en central del af alle centerets aktiviteter. I vores kommunikation arbejder vi for at sikre, at centeret har en stærk og genkendelig identitet, der:

  • Skaber og fastholder eksterne aktørers kendskab til centeret
  • Tydeligt signalerer, hvad centeret står for og tilbyder
  • Går på tværs af de kanaler, der kommunikeres gennem, og de aktiviteter, der kommunikeres om.

Indsatsområder
Centeret skal samle, skabe og sprede viden om literacydidaktik til dagtilbud, skole og ungdomsuddannelser, konkret ved i 2019-2021 at udvikle viden med udgangspunkt i tre indsatsområder: Tværprofessionelle samarbejder om literacy, Generelle og specifikke literacykompetencer samt Børn og unge i skriftsprogsvanskeligheder. Læs mere om indsatsområderne nedenfor.

Bilag

  • Arbejdsprogram 2019-2021
  • Forretningstrategi 2019-2021
  • Ekstern kommunikationsstrategi
Indsatsområde

Tværprofessionelle samarbejder om literacy

Centeret vil understøtte samarbejdet mellem fagpersoner fra forskellige pædagogiske professioner med henblik på at udvikle børn og unges literacykompetencer.

Læs om indsatsområdet
Indsatsområde

Generelle og specifikke literacykompetencer

Centeret vil understøtte udvikling af literacydidaktik rettet mod specifikke fag samt udvikling af didaktik rettet mod generelle literacykompetencer på tværs af fag.

Læs om indsatsområdet
Indsatsområde

Børn og unge i skriftsprogsvanskeligheder

Centeret vil udvikle didaktiske tiltag rettet mod børn og unge i eller i risiko for skriftsprogsvanskeligheder.

Læs om indsatsområdet
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)