Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Viden om

Børn og unge som læsere

Der findes flere undersøgelser af danske børn og unges læsning og læsevaner. De er betydningsfulde og interessante data i et både politisk-, markedsøkonomisk-, dannelses- og uddannelsesmæssigt perspektiv, og kan være rammesættende for både undervisning, ministerielle tiltag og udgivelser. 

Undersøgelserne har det til fælles, at de som oftest udgør store kvantitative undersøgelser, der muliggør et overblik over udviklingen i børn og unges læsekompetencer og/eller læsevaner over tid samt i forhold til andre lande. 

De kvalitative undersøgelser om læsevaner er færre i antal, men de er interessante, da de blandt andet fokuserer på årsagen til, hvorfor børn og unge læser, og hvad de synes om det læste. Mange peger på, at børn har større tendens til at læse, hvis de har fået læst højt af deres forældre, da de var små og endnu ikke kunne læse.

Nedenfor finder du en oversigt over læse- og læsevaneundersøgelser samt relevant litteratur om emnet.
Udover dette, kan der også findes informationer vedr. forskellige læsekampagner - både nationalt og internationalt.

  • Film & Podcast

    Når litteraturen kommer til dig
    Oplæg v. faglig konsulent Henriette Romme Lund, under følgende titel: Når litteraturen kommer hjem til dig
    Hvad siger man, når der står en mand med en rød cykel uden for hoveddøren og vil låne én en god bog?
    I vinterhalvåret 2014 fik samtlige 850 beboere i boligområdet Kongevænget 1 besøg af bogbude. Med sig havde de bøger og lydbøger fra Hillerød bibliotek, som beboerne kunne låne og aflevere igen. Centret evaluerede projektet med det formål at få viden om beboernes opfattelse af læsning, bogen og lydbogen og – ikke mindst – deres oplevelse af initiativet. 

    Læsetips - drenge og læsning
    Undersøgelser har vist, at drenge er dårligere til at læse og læser mindre end pigerne. Blot ½ times læsning hver dag kunne ændre det. Men hvordan får vi drenge der ikke gider læse, til at læse? Få tips og gode råd af Lisbeth Vestergaard, der er børnebibliotekskonsulent i Styrelsen for Bibliotek og Medier.

    Børnelitteratur
    Kan man tale om kvalitetslitteratur og smudslitteratur for børn? Og skal forældre blande sig i det deres børn læser?

    Stine Reinholdt Hansen, der har skrevet ph.d. om børns læsning og læsevaner, er inviteret i studiet i programmet Spørg om Læsning, for at give svar på disse spørgsmål.

     

  • Litteratur

    Byrjalsen, I. (1980): Skoleelevers biblioteksbenyttelse: undersøgelse af skole- og folkebiblioteksbenyttelsen hos elever på Rødovre kommunes skoler. Rødovre: Pædagogisk Central, Rødovre-undersøgelsen
    Udgivelsen beretter om, at eleverne på Rødovre skolebibliotek låner flere bøger. En undersøgelse fortæller, at i de senere år har hver elev i gennemsnit lånt 80 bøger på skolebiblioteket, pr. år. Derfor forsøger udgivelsen at få indblik i elevernes oplevelse og opfattelse af skolebiblioteket, for at trække så mange til som muligt. Udgivelsen er således en afrapportering af skoleelevernes svar på spørgsmål vedr. brug af skole- og folkebiblioteker i Rødovre kommune.

    Forchhammer, J.; Helmer-Petersen, J. (1980): Kulturens børn: en kultursociologisk rapport om ligheder, uligheder og muligheder i de 9-12 åriges dagligdag. Kulturministeriet
    Bogen er et sociologisk bidrag til svar på spørgsmål om sammenhængen mellem børnenes kultur og samfundsforhold. Undersøgelsen beskrives som den første omfattende repræsentative måling og beskrivelse af ligheder, uligheder og muligheder i fritiden for 330.000 danskere mellem 9 og 12 år, som var modtagelige overfor oplevelser og udfoldelsesmuligheder.

    Frederiksen, M. (2010): Læsevaneundersøgelser. Bibliotekar på det tidligere Center for Børnelitteratur, DPU, Marie Frederiksen, har samlet en oversigt over og links til læsevaneundersøgelser. Listen er indsat nedenfor ligesom den kan ses på linket
    Gå til oversigten

    Hartmann, N. (1971): Undersøgelse af læsevaner m.m. hos eleverne i 7. klasserne ved Næstved Kommunes Skolevæsen samt nogle synspunkter om børns læsning.  Børns medieforbrug og læsning er et emne, der har været under kraftig debat den senere tid. Men børnene er ikke blevet hørt. Denne undersøgelse har undersøgt børn og unge i 7. klasse læsevaner. Dette indebærer hvilke og hvor mange bøger, hæfter, blade, aviser de adspurgte børn og unge læser i deres fritid. Formålet er at finde interesse på hos de unge, og ikke blot konkludere at de har usunde medievaner og ikke gider læse bøger.

    Hunø, L.M. (1918): Børns Fritidslæsning. Kbh.: Græbe. Særtryk af Aarbog for eksperimental Pædagogik. S. 98-138 (81.01)
    Bogen handler om børns fritidslæsning. Dette indebærer en undersøgelse af, hvad børn læser, og hvilke bøger de synes bedst om, og hvad dette betyder i andre sammenhænge. Der undersøges både det sociale og psykologiske aspekt ift. læsning og hvad fritidslæsning betyder for børn og unges udvikling.

    Iversen, A. (1982): Populære bøger blandt børn og unge. Alfred Iversen m.fl. - Århus : Institut for Litteraturhistorie 
    Denne bog er en undersøgelse og kortlægning af populærere bøger blandt børn og unge. Udgivelsen indeholder forskelligt materiale. Der findes både et resume af afrapporteringen, projekter og interviews ift. børn- og unges læsevaner, forklaring af undersøgelsens udformning, hvilke kategorier undersøgelsen havde og hvilke kategoriseringsresultater det gav. Til slut kommer bogen med et bud på, hvilke faktorer der spiller ind ift. bøgers popularitet blandt børn og unge.

    Kann-Rasmussen, N.; Balling, G. (2015): Ikke læsning som et problem i dansk kulturpolitik, in: Nordisk kulturpolitisk tidsskrift vol 2, 2015
    I 2013 ytrede daværende kulturminister Marianne Jelved, at danskerne skulle læse mere, og lancerede herefter kampagnen ”Danmark læser”. Denne artikel ser kritisk på læse- og kulturvaneundersøgelser. Artiklen fungerer ikke som kritisk af undersøgelserne, men giver et bredere perspektiv på vores forståelse heraf.
    Download artiklen her

    Lund, H.; Skafte-Holm, C (red.) Viden om Literacy nr. 20, tema: litteraturdidaktik og - pædagogik, Nationalt Videncenter for Læsning 2016.
    I dette tidsskrift spørger vi ”Hvad skal litteratur i skole og i dagtilbud?” Tidsskriftets redaktører spørger om dette, da de er af den opfattelse, at litteraturen har en mission. Det konkluderes dog, at der ikke findes en simpel eller enkelt forklaring på dette. Tidsskriftets skribenter forsøger derfor, at komme med et bud på dette.
    Download tidsskriftet her

    Lund, H. ; Brok, L. S. (2013) (red.): Viden om Literacy nr. 14, tema: Læs læser, læs!, Nationalt Videncenter for Læsning 2013
    Vi er alle sammen læsere, men hvad, hvorfor og hvordan læser vi? Det sætter dette nummer af Viden om Læsning fokus på. Kulturvaneundersøgelsen fra 2012 giver os et indblik i danskernes læsevaner, der viser, at dem der læser lidt, læser mindre, og dem der læser meget, læser mere. Artiklerne i tidsskriftet kommer med forskellige bud på danskernes læsevaner. Samlet set tegner der sig et billede af, at læseren er en tænksom person, der samtidig er diskussionslysten. Læsere ønsker at dele deres oplevelser i sociale fællesskaber.
    Download tidsskriftet her

    Madsbjerg, S.; Lund, H. (red.) (2010) Læselyst og læring, antologi, Dansk psykologisk forlag.
    Bogen sætter fokus på børns motivation og lyst til at læse. Dette sker grundet tesen, at børns læselyst har stor betydning for børns læring. Når børn har lært sig at læse, holder de op med at læse bøger. Men læselysten er der stadig, så længe læsningen kan foregå i andre medier. Bogen undersøger derfor, om der kan findes en balance mellem børns interesser og skolens dannelsesidealer.

    Nielsen, J. (1999): Projekt Danlæs: Undersøgelse og pædagogisk evaluering af danske børns læsning. - Danmarks Pædagogiske Institut, 1999. - (DPI ; nr. 1999.34) Delrapport 1: Landsresultatfordeling og kommunale resultatfordelinger for ordlæsning i 1. klasse med OS64 maj 1999 (89.601)
    Projektet har til formål at udvikle dialogbaserede evalueringsredskaber, som kan danne grundlag for realistiske og målrettede forbedringer af læseundervisning det næste årti. Som led i denne evaluering, skal der udarbejdes landsresultat fordelinger ift. læsefærdighed. Denne delundersøgelse skal bruges til at finde ud af, hvor i landet de usikre læsere befinder sig. Formålet med disse delprojekter var, at fokusere på læsemetoder, der kunne hjælpe de usikre læsere i deres konkrete skole- og klassesammenhæng

    Steffensen, A.; Weinreich, T. (2001): Den dyrebare tid : de 14-15 åriges læsevaner. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag (Center for Børnelitteraturs skriftserie ; [5]) (81.01)
    Dette er en rapport, der undersøger læsevaner hos 14-15-årige, dvs. unge i 8. og 9. klasse. Undersøgelsen er gennemført af center for Børnelitteratur i 2001. Eleverne bliver spurgt ind til deres læsevaner, dvs. hvor ofte de læser, hvad de læser, om de læser mere eller mindre siden de var 10-11 år. Der spørges desuden ind til, om eleverne har tv, computer, video derhjemme og om de har det på værelset. Rapporten er blot en undersøgelse af unges læsevaner, ikke en afhandling.

    Øster, A. (2004): Læs! - les - läs : læsevaner og børnebogskampagner i Norden - Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag (Center for Børnelitteraturs skriftserie) (81.01)
    Resultater fra en undersøgelse af 9-15-åriges læsevaner i Danmark, Norge og Sverige samt beskrivelse af hvilke initiativer, der er blevet taget til fremme for læsningen og den gode historie i de tre lande de seneste år.

    Steffensen, A.; Weinreich, T. (2000): Børn læser bøger : læsevaner, læsefærdighed, højtlæsning. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag (Center for Børnelitteraturs skriftserie ; [3]) (81.01) Rapporten omhandler en undersøgelse, som Center for Børnelitteratur gennemførte i slutningen af 2000, vedr. 9-12-åriges læsevaner. Undersøgelsen havde primært fokus på læsningens omfang, børnenes egen vurdering af egen læsefærdighed, omfanget af højtlæsning i førskolealderen, hvilke bøger børn læser mm. I rapporten inddrages desuden tidligere resultater fra 1977/1978 og 1993/1995 til sammenligning
     

     

  • Rapporter

    Bog- og litteraturpanelets årsrapport (2016): Bogens og litteraturens vilkår 2016. 
    Med rapporten kaster Bog- og Litteraturpanelet for andet år lys over det danske bogmarked. Man har således indhentet en række tal, der både belyser udviklingen i det danske forlagslandskab og i bibliotekernes indkøb og kassation af litteratur.
    Download rapporten her

    EVA (2012): Vi læser for livet - en virkningsevaluering af en læseindsats. Danmarks Lærerforening tog i 2011 initiativ til et læseprojekt for alle elever med særlig fokus på elever på mellemtrinnet og i udskolingen, der har ”Faglig læsning og skrivning” som omdrejningspunkt. Formålet er at: Bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber. Skabe engagement og viden om læsning hos lærere i alle fag, så der arbejdes med læseindsatsen i hele skoleforløbet og i alle fag. I samarbejde med Folkeskolens centrale parter, KL, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederne samt Skole og Samfund, har Danmarks Lærerforening udarbejdet oplægget ”Fælles viden – fælles ansvar”, der udgør et væsentligt grundlag for projektet. 
    Download rapporten her

    Evaluering af bogstart
    I 20 af landets kommuner har bibliotekarer foræret og formidlet bogpakker til børnefamilier i udsatte boligområder. Det er sket i projekt Bogstart, der har til formål at inspirere forældre til at læse med deres børn.
    KORA (Det Nationale Institut fra Kommuners og Regioners Analyse og Forskning) har evalueret indsatsen.
    Læs mere og download rapporten her

    Folkebiblioteker i tal (2015)
    Folkebibliotekerne udlåner flere bøger, er den mest besøgte kulturinstitution i Danmark og har endelig, via en lang række projekter, styrket fokus på samarbejdet med landets skoler. En rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen ’Folkebiblioteker i tal 2015’, konkluderer, at det går rigtig godt for bibliotekerne.
    Download rapporten her

    National bruger- og benchmarkundersøgelse på folkebiblioteksområdet 2016 (2016). Slots- og kulturstyrelsen. 
    53.000 borgere har deltaget i den hidtil største brugerundersøgelse på folkebiblioteksområdet. Undersøgelsen viser, at danskerne er tilfredse med deres lokale bibliotek og gerne anbefaler det til andre. Undersøgelsen på folkebiblioteksområdet er en fortsættelse af brugerundersøgelserne fra 2011 og 2013.
    Download rapporten her

    Når Danmark læser - rapport fra et følgeforskningsprojekt (2015)
    Aarhus Universitet fulgte Danmark Læser, Kulturministeriets læselystsatsning. Formålet med følgeforskningsprojektet var at bidrage med ny viden om, hvilke metoder, tilgange og aktiviteter der kan skabe flere læsere. Samtidig skulle følgeforskningen afdække, hvad der hæmmer og fremmer udviklingen af en identitet som læser.
    Download rapporten her

  • Websites

    Bogstart
    For at give børn i udsatte boligområder et bedre udgangspunkt for at lære at læse, møder bibliotekarer i udvalgte kommuner små børn og deres forældre fire gange til og med barnet fylder tre år. Bibliotekarerne giver en flot bogpakke og fortæller om, hvordan det at dele oplevelser gennem børnelitteratur kan medvirke til at børnene kommer godt i gang med deres sproglige udvikling. Bibliotekarernes formidling vækker genklang og stor imødekommenhed i hjemmene. Bogstart er finansieret af Satspuljemidler og administreres af Kulturstyrelsen.

    Danmark læser
    Kulturministeriet stod bag læseinitiativet Danmark Læser, der skulle give flere danskere lyst til at læse skønlitteratur. Danmark Læser blev afsluttet i 2015. Ministeriet havde afsat 20 millioner, som blandt andet blev brugt til en konkurrence mellem kommunerne om, hvem der kunne finde det mest spændende læsetiltag. Desuden blev der afsat midler til en særlig ”litteratur-huskunstnerordning” for børneinstitutioner administreret af Kunstrådets litteraturudvalg.

    DRs fokus på usikre læsere
    Næsten 600.000 danskere har svært ved at læse og skrive. Derfor har DR i 2016 fokus på de usikre læsere. Gennem artikler på deres nyhedsportal Ligetil - hvor nyhederne er skrevet, så de er lette at læse - og gennem en række konferencer viser DR usikre læsere og virksomhedsledere, at der er andre i samme situation og hvordan man ændre på læse-/skrivefærdighederne.

    Gratisbørnebøger.dk
    Læsekampagnen Gratis Børnebøger er et website, hvor syv af landets mest produktive børnebogsforfattere - der tilsammen har skrevet godt 350 titler - har lagt nogle af deres bøger til gratis download i sommerferien. Ellers er mange af titler at finde til download på eReolen.dk

    Literacyapps
    The National Literacy Trust i England har lavet websitet LiteracyApps. Her guides forældre til, hvilke læringsapps der bedst understøtter førskolebarnets sproglige udvikling. Sitets apps henvender sig til engelske børn, men måske det også er en sjov måde for danske børn at øve deres engelsk på.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Børn og unge som læsere