Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Viden om

Læse- og skriveteknologi i uddannelse

Ifølge PISA-undersøgelserne mangler 15 % af de unge i Danmark funktionel læsekompetence. Det betyder, at de har svært ved at forstå, anvende, reflektere over og engagere sig i indholdet i skrevne tekster. Dette er en udfordring i folkeskolen, men også i de unges senere uddannelsesliv. Denne mangel på funktionel læsekompetence hos de unge betyder blandt andet, at de har sværere ved at udvikle viden og opfylde deres fremtidsdrømme, samtidig med at de vil føle det vanskeligt at deltage aktivt i samfundslivet og at matche de krav til læsning og skrivning, som nutidens hverdags- og arbejdsliv stiller.

Anvendelsen af læse- og skriveteknologi giver de unge mulighed for at styrke deres funktionelle skriftsprogskompetence. Læse- og skriveteknologi (der ofte forkortes LST) er programmer og funktioner til computer, tablets og smartphones, der kan støtte læsning og skrivning. De grundlæggende funktioner vedrører oplæsning, ordforslag, tale-til-tekst og OCR. Oplæsningsfunktionen giver mulighed for at få digital tekst oplæst. Ordforslagsfunktionen giver stavestøtte under skrivning ved at foreslå ord, som man derefter kan anvende i sin egen tekst. Med tale-til-tekst-funktionen kan man indtale en tekst i stedet for at skrive den. OCR-funktionen anvendes til at konvertere ikke-læsbare tekstdokumenter til læsbare tekstdokumenter. Med læsbar menes, at oplæsningsfunktionen kan anvendes i dokumentet.

Læse- og skriveteknologi dækker dog også over en lang række almene funktioner, som kan støtte læsning og skrivning, fx søgeordsfunktion, stavekontrol og oversætterfunktion.

  • Film & Podcast

    Lynge, A.: JegErOrdblind.dk
    En sjov og tankevækkende podcastserie om ordblindhed. 

    Madsen, P. L. (2016): Hjernekassen på P1: Ordblindhed. Danmarks Radio
    I radioprogrammet behandles emnet ordblindhed. 

    Svendsen, H. B. (2017): Teknologibaseret læsning og skrivning. EMU – Danmarks læringsportal. 
    Her fortæller Helle Bundgaard Svendsen om teknologibaserede læse- og skrivestrategier i undervisningen. Der er særligt fokus på mulighederne i at arbejde med den iterative didaktiske model i undervisningen af ordblinde elever, studerende og kursister. Dette oplæg stammer fra et webinar, som blev afholdt af Ordblindenetværket d. 23. maj. 2017. Se filmen her.

  • Litteratur

    Arendal, E. (2012): Læse- og skriveteknologi – status og perspektiver. Viden om Læsning nr. 11, 2012
    Artiklen giver et overblik over udviklingen i anvendelse af læseteknologi, og samtidig gøres der status over, hvor langt udviklingen er nået teknologisk og didaktisk. Artiklen forholder sig derfor til de udfordringer, vi stadig står overfor. Læs artiklen her.

    Arendal E., Kongskov L. & Svendsen H. B. (2016): Læse- og skriveteknologi og dens anvendelse. Del 4, s. 265-321. I: Leth & Hjorth (red.): Uddannelse og skriftsprogsvanskeligheder - grundbog i lektiologisk pædagogik. Hans Reitzels Forlag
    Her defineres læse- og skriveteknologi, og der præsenteres teknologibaserede læse- og skrivestrategier og teknologibaserede studiestrategier. Der gives et kort rids over forsknings- og udviklingsperspektiver.

    Digitaliseringsstyrelsen (2013): Kompenserende apps til mennesker med handicap. En oversigt over apps med særlig anvendelsespotentiale for mennesker med handicap. Digitaliseringsstyrelsen
    En oversigt over apps med særligt anvendelsespotentiale for mennesker med handicap. Det er alt fra læse/skrive apps, apps til ordblinde, og til kognitive problemer som fx ADHD.

    Föhrer, U. & Magnusson, E. (2003): Läsa och skriva fast man inte kan. Studenterlitteratur
    Bogen giver et overblik over den forskning, der er gennemført, og de resultater, der er nået inden for international forskning om læse- og skriveteknologi.

    Hansen, G. F., Strøm, S. H. & Schütter, L. T. (2015): HF & VUC - målgrupper, pædagogik og udvikling. Systime og Dansklærerforeningens Forlag
    Bogen giver lærere på HF og VUC redskaber til at arbejde med bl.a. faglig læsning og skriftlighed, lektier samt ordblindeundervisning. Det sker gennem konkrete eksempler fra praksis.

    Jacobson, C., Björn, M. & Svensson, I. (2012): Dysleksi og kompenserende/alternative hjælpemidler. I: Samuelsson (red.): Dysleksi og andre vanskeligheder, s. 283-308
    Kapitel 17 præsenterer et overblik over svensk og international forskning i læse- og skriveteknologi.

    McLoughlin, D. & Leather, C. (2013): The dyslexic adult: Interventions and outcomes: An evidence-based approach, 2. ed. Oxford: John Wiley & Sons
    Forfatterne definerer ordblindhed ud fra et livsperspektiv med fokus på voksne ordblindes udredning. Der redegøres også for vejledning og undervisning af voksne ordblinde i forhold til uddannelse og arbejde.

    Mørch, M. (2015): Fag og læsning – på de gymnasiale uddannelser. Systime
    Udgivelsen er en idébank til læreren med henblik på at optimere elevernes forståelse af det faglige stof og dermed sikre dem et større udbytte af undervisningen, herunder indgår anvendelse af læse- og skriveteknologi.

    Svendsen, H. B. (2016): Når der går teknologi i skrivningen: Om ordblindes stavning og skrivning. I: M. Vedsgaard Christensen (red.): Genrepædagogik og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen. Aarhus: VIA Systime, s. 139-156)
    I kapitlet præsenteres en række eksempler på, hvordan unge ordblinde anvender teknologi integreret i deres stavning og skrivning, og der gives bud på, hvordan denne viden kan have betydning for skriveundervisningen i grundskolen.

    Svendsen, H. B. (2017): Inkluderende praksis med LST. Gyldendal
    "Inkluderende praksis med LST" er et undervisningsmateriale om anvendelsen af læse- og skriveteknologi i den almindelige undervisning. I materialet findes bl.a. film, hvor unge ordblinde fortæller og viser, hvordan de anvender LST i deres studie. Se mere her

    Svendsen, H. B. (2017): Et didaktisk spændingsfelt – undervisning af unge med og i skriftsprogsvanskeligheder, der anvender læse-og skriveteknologi. Learning Tech, nr. 2, 2017
    I artiklen præsenteres en undersøgelse af, hvad praksiseksperter italesætter som særligt væsentligt for læse- og skriveundervisningen af unge med og i skriftsprogsvanskeligheder, når der anvendes læse- og skriveteknologi.

    Svendsen, H. B. (in press): Læse- og skriveteknologi til unge ordblinde. Viden om Literacy, nr. 24, Nationalt Videncenter for Læsning
    Vi udleverer i vidt omfang læse- og skriveteknologi (ofte kaldet it-rygsæk) til unge ordblinde i skole og uddannelse. Men hvad ved vi egentligt fra forskningen om brugen af læse- og skriveteknologi (LST), og om hvordan det kan indtænkes i undervisningen?  

    Viden om Læsning, nr. 3, 2008: Læsning og IT. Nationalt Videncenter for Læsning
    I dette nummer sættes der fokus på reformering af læsebegrebet og læseformer, som følger med den teknologiske udvikling.

    Viden om Læsning, nr. 11, 2012: Læse- og skriveteknologiNationalt Videncenter for Læsning
    I dette temanummer sætter forskere og praktikere fokus på muligheder og barrierer ved brug af forskellige læse-skriveteknologier

  • Rapporter

    EVA (2015): It på ungdomsuddannelserne. Danmarks Evalueringsinstitut
    EVA undersøger i denne rapport, hvordan it bruges i undervisningen på ungdomsuddannelserne og med hvilke formål. Den undersøger også, hvilke barrierer og potentialer der knytter sig til brugen af it i undervisningen.

    EVA (2016): FVU og de svage læsere i Danmark. Danmarks Evalueringsinstitut
    Rapporten undersøger deltagerprofilen på FVU-læsning trin 1. Der stilles skarpt på, hvor præcist FVU når de personer, der har behov for basal læseundervisning.

    EVA (2016): Inspiration til it-didaktisk og innovativ undervisning. Danmarks Evalueringsinstitut
    Når it anvendes rigtigt, kan det bidrage til at støtte unges læreprocesser. Dette inspirationskatalog giver eksempler på, hvad skoler konkret kan gøre for at styrke den it-didaktiske undervisningspraksis.

    EVA (2017): It og digital dannelse i gymnasiet - en erfaringsopsamlingDanmarks Evalueringsinstitut
    Rapporten giver gymnasielærere og -ledere inspiration til at integrere it i undervisningen og forny den pædagogiske praksis. Detter ud fra erfaringer fra otte gymnasier, der anvender it med succes.

    EVA (2017): It som pædagogisk værktøj. Danmarks Evalueringsinstitut
    I denne rapport undersøger EVA, hvilken betydning it-baserede koncepter og værktøjer har for elever på erhvervsskoler. Der er fokus på elevernes motivation og læringsudbytte samt på lærernes tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen.

    EVA (2017): Kortlægning af gymnasiernes anvendelse af it, digitale data og digitale læringsressourcer. Danmarks Evalueringsinstitut
    EVA har undersøgt gymnasiernes aktuelle brug af it, data og digitale læringsressourcer og -systemer.

    EVA (2018): 5 veje til at understøtte fagligt udbytte af digital teknologi i undervisningen. Danmarks Evalueringsinstitut
    Denne guide formidler fem veje, der kan understøtte gymnasieelevers læring, når de anvender digitale teknologier i undervisningen. Guiden er samtidig et redskab til gymnasierne, når de vil drøfte den strategiske, didaktiske og pædagogiske brug af digitale teknologier.

    EVA (2018): Digitalisering i gymnasiet set fra et elevperspektiv. Danmarks Evalueringsinstitut
    Rapporten undersøger, hvordan gymnasieelever anvender digitale teknologier i relation til skolearbejde og undervisning. Desuden sættes fokus på, hvordan og hvornår digitale teknologier understøtter elevernes arbejds- og læreprocesser, og hvornår gør de ikke gør.

  • Websites

    Det Centrale Handicapråd
    Læse-skrivevanskeligheder kan betragtes som et handicap. Her formidles viden om handicapkonventioner og sættes fokus på forskellige temaer i de livets faser, fx inklusion i skolen, teknologi og medborgerskab

    Et liv som ordblind
    Hjemmesiden drives af Jesper Sehested, som selv er ordblind. Den indeholder kontakter til professionelle, ideer til hjælpemidler, samt en blog med praksisfortællinger. 

    HTO - hjælp til ordblinde, Hjælpemidler
    Her gives hjælp til programmer og hjælpemidler i skole, under uddannelse eller på job. Dette website henvender sig til ordblinde, men andre i læse-skrivevanskeligheder vil også kunne finde hjælp her. Sitet drives af Socialstyrelsen og STAR.

    MV-Nordic
    MV-Nordic tilbyder værktøjer til mennesker i læse-skrivevanskeligheder og er statens leverandør af ordblindehjælpemidler via SPS-ordningen. På sitet findes instruktionsvideoer til programmerne. 

    Netværkslokomotivet
    Netværkslokomotivet arbejder for at styrke ordblinde voksnes kompetencer i arbejdslivet gennem FVU, OBU, AVU, AMU og kompetenceafklaringsforløb. Netværkslokomotivet udgiver et nyhedsbrev.

    Nota
    Nota er et nationalt bibliotek for mennesker med læsevanskeligheder. Man kan få adgang til at låne lydbøger, hvis man ikke kan se bogstaverne, eller hvis man ikke har evne til at læse. Der udgives nyhedsbreve til både undervisere og forældre.

    Ordblinde/dysleksiforeningen i Danmark
    Foreningen er en landsforening med lokale netværk. Foreningen vejleder og rådgiver om bl.a. rettigheder, regler og hjælpemidler. De afholder bl.a. camps for unge ordblinde.

    OrdblindeLab
    OrdblindeLab drives af Allan Madsen, også kaldet Talemadsen. Portalen fortæller om læse- og skriveteknologier gennem videoer og tilbyder bl.a. udtaletræning, så det bliver lettere at anvende talegenkendelse. Ikke alt på portalen er gratis tilgængelig.

    Ordblindenetværket
    Ordblindenetværket drives af Undervisningsministeriet og er et netværk for fagpersoner, der arbejder med læse- og skriveteknologi i undervisningen af ordblinde elever, studerende og kursister. Ordblindenetværket stiller et digitalt forum til rådighed, hvor medlemmer kan dele, spørge og gå i dialog med hinanden. Desuden er der information om nyheder fra ministeriet samt arrangementer. Det er gratis at blive medlem.

    Ordtavlen
    Ordtavlen findes på Etlivsomordblind.dk. Her har Jesper Sehested samlet viden om hjælpemidler til folk i læse- og stavevanskeligheder. Ordtavlen henvender sig både til personer i læse-skrivevanskeligheder og undervisere. 

    ROAL, Samråd for ordblindhed og andre læsevanskeligheder
    ROAL er et tværsektorielt og nationalt samråd bestående af interessenter, som repræsenterer netværk, foreninger, forvaltningsinstitutioner og enkeltpersoner med interesse for ordblindhed og andre læsevanskeligheder. Sitet er p.t. ude af funktion, men du kan kontakte Kirsten Friis på kfl@ucc.dk.

    Socialstyrelsen: Ordblindhed
    Her formidles viden om ordblindhed, netværk, undervisning, støttemuligheder, tidlig indsats, projekter og udgivelser. Websitet erstatter det tidligere www.dvo.dk.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Læse- og skriveteknologi i uddannelse