Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Viden om

Nationale test

Fra foråret 2010 indføres obligatoriske nationale test i dansk/læsning i 2., 4., 6. eller 8.klassetrin. Testene er it-baserede, resultatopgørelsen foregår elektronisk. Når klassen har gennemført testen, får læreren en rapport om klassens resultat, en rapport om den enkelte elevs resultat samt informationsark til forældrene med oplysninger om deres barns resultat. Der gives tilbagemeldinger i forhold til testens tre profilområder:

1. Sprogforståelse

2. Afkodning

3. Tekstforståelse

Opgaverne inden for profilområdet Sprogforståelse vil dels bestå af opgaver i forståelse af konkrete ord, dels forståelse af faste vendinger. Opgaverne er udformet som multiple choice med 4-5 svarmuligheder i hver opgave.
Opgaverne inden for profilområdet Afkodning vil dels bestå af opgaver i læsning af enkeltord; disse opgaver er udformet som multiple choice, hvor eleven enten skal se et billede og udpege det rigtige ord blandt 4-5 mulige, eller også skal eleven læse ordet og udpege det rigtige billede blandt 4-5 mulige, dels vil eleven møde ordkædeopgaver; her præsenteres eleven for en ordkæde bestående af tre ord, der ikke er adskilt af mellemrum. Eleven skal med klik på musen markere, hvor ordkæden skal deles, så der dannes tre ord.
Opgaverne inden for profilområdet Tekstforståelse vil enten bestå af en tekst med et spørgsmål, som besvares som multiple choice med 4-5 svarmuligheder i hver opgave, eller af et tekststykke, hvori er indsat et antal parenteser, hvor eleven skal vælge det ord blandt fire mulige, der passer bedst ind i tekstsammenhængen.
Testene er obligatoriske – dvs. alle elever på de pågældende klassetrin skal gennemføre testene i perioden 1. februar – 30. april. Eleverne, der anvender hjælpemidler i dagligdagen, skal have mulighed for at anvende disse ved afvikling af testen. For ganske få elever vil det være mere hensigtsmæssigt at fritage eleverne for deltagelse i testen. Elevernes udbytte af undervisningen i faget skal i disse tilfælde evalueres på anden vis.

  • Litteratur

    Holm-Larsen, S.; Plischewski, N. (2016): Prøvebekendtgørelsen med kommentarer. Dafolo
    Bogen henvender sig til alle, som er involveret i gennemførelse af folkeskolens 9. og 10. klasseprøver. Håndbogen kommenterer og præciserer alle paragraffer i den gældende bekendtgørelse, nr. 1132 af 25. august 2016, og den belyser muligheder og grænser for skolernes gennemførelse af prøverne i praksis, sådan at prøverne til enhver tid aflægges troværdigt.

    Plischewski, N. (2017): Samlede bestemmelser vedrørende 8.-9.-10. klasse. Om undervisningen og folkeskolens prøver. Dafolo
    Samlede bestemmelser vedrørende 8.-9.-10. klasse foreligger hermed i 28. udgave og omfatter de helt nye og aktuelle bestemmelser vedrørende undervisning og prøver i folkeskolen og andre skoleformer. Formålet med bogen er, at skoler, der fører elever op til folkeskolens prøver, kan have alle nødvendige oplysninger til rådighed for at kunne gennemføre undervisning og prøver uden problemer og i overensstemmelse med gældende regler på området for grundskolen. 

  • Vejledninger

    Undervisningsministeriets vejledninger til udførelse af nationale test
    På denne side findes de samlede vejledninger og vejledningsmateriale, som kan give inspiration til anvendelsen af nationale test.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Nationale test