Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Viden om

Ordblindhed - Dysleksi

Dysleksi og ordblindhed er synonymer. Det er en specifik skriftsprogsvanskelighed, som er kendetegnet ved vanskeligheder med at forbinde bogstaver med bogstavlyde dvs. at udnytte skriftens lydprincip. Børn og unge med dysleksi kæmper med at tilegne sig læse- og skrivekompetencer. Mange unge med dysleksi oplever efterhånden ikke så store vanskeligheder med at læse, mens staveproblemerne ofte fortsætter op i voksenalderen. Selvom dysleksi er en specifik vanskelighed af betydning for afkodning og stavning, så oplever mange desværre følgevirkninger i form af svagere ordforråd, svagere genrekendskab og mindre læseerfaring.

Den pædagogisk/didaktiske indsats må derfor have fokus på både målrettet undervisning i læsning og stavning under hensyntagen til ordblindes særlige læringsvilkår og opnåelse af funktionelle læsekompetencer gennem anvendelse af læse- og skriveteknologi. Ordblinde børn, unge og voksne må sikres lige deltagelse i skole, uddannelse, job og samfund.

 

  • Litteratur

    Andreassen, A.B., Knivsberg, A.M., & Niemi, P. (2006) Resistant readers 8 months later. Energizing the student’s learning milieu by targeted counselling. Dyslexia,12, 115-133
    Et kvalitativt studie i Lesesentret i Stavanger viser, at det giver positive resultater, når elever med (svær grad af) dysleksi tror på sig selv og på deres egen ’mestring
    Norsk udgave af artiklen findes her

    Arnbak, E. (1995): Er mor-femdeling mord? Specialpædagogik, nr. 6, 1995 s.449-456
    Artiklen giver en kort indføring i, hvordan morfologi kan være en læsestrategi for især voksne ordblinde.
    Dansk Videncenter for Ordblindhed (2006): Ordblind – inklusion. Dansk Videnscenter for Ordblindhed


    Barclay, S. (2013): I Wonder What it’s like to be Dyslexic (engelsk)
    (Reklame)filmen og bogen “I wonder what it’s like to be dyslexic” (dansk: jeg gad vide, hvordan det er at være ordblind) giver et indblik i problematikkerne ved at være ordblind. Sam Barclay, som selv er ordblind, fortæller i denne video, hvordan han fandt på ideen til bogen af samme navn, og hvad denne kan bruges til.

    Clausen, J.K.; Haven, D. (red.) (2005): Voksne ordblinde – en antologi. Dansk Psykologisk Forlag
    Denne håndbog præsenterer eksempler på voksne ordblindes erfaringer. Desuden formidler den viden om centrale aspekter af ordblindhed hos voksne. Bogen henvender sig til professionelle, fx undervisere, studievejledere, socialrådgivere, arbejdsgivere og it-konsulenter, men også til de ordblinde selv og deres pårørende.

    Damsgaard, M. D. (2016): Lad os fortælle en positiv historie om dysleksi. Læreruddannelsen i Århus
    Dette bachelorprojekt sætter fokus på skolekontekstens indvirkning på elever i dyslektiske vanskeligheder og deres selvfortælling. Projektet undersøger, hvordan læreren er medvirkende i at skabe en positiv fortælling for den enkelte elev. Der tages udgangspunkt i fire elever i dyslektiske vanskeligheders narrativer og peger lærernes betydningsfulde roller i fortællingen – også i forhold til forældresamarbejdet.
    Læs mere her

    DR – Dagens fokus (2015): Ordblinde danner ny forening i Vestsjælland
    Ordblinde går til ordblinde-undervisning og lærer at læse, men de lærer ikke, hvordan de klarer sig i øvrigt i livet. Hvordan er det for eksempel at være handicappet på en virksomhed? Det er et af de mange spørgsmål der savnes svar på ifølge den nystiftede forening. Læs mere om foreningens initiativer her
    Artikel tilgængelig her

    Elbro, C. (2010): Dyslexia as Disability or Handicap. When Does Vocabulary Matter? I: Journal of Learning Disabilities 2010, 43(5). Denne artikel diskuterer dysleksibegrebet. Må det forstås som en forringet funktionsevne, sådan som dysleksi opfattes og søges forklaret af sprog- og neuropsykologisk forskning? – eller må dysleksi ses som et handicap og dermed som følgevirkningerne af en dårlig funktionsevne som inden for uddannelsesverdenen? En undersøgelse af 165 voksne dårlige læsere viser bl.a., at personer med højt forråd ofte oplever sig læsehandicappede som følge af ringe læsefærdighed.

    Elbro, C. (2007): Læsevanskeligheder. Gyldendal
    Læsevanskeligheder giver en samlet og forskningsbaseret indføring i læse- og skrivevanskeligheder. Bogen omhandler både årsager til læse- og skrivevanskeligheder samt forslag til undervisning af elever i grundskolen med læse- og skrivevanskeligheder. Bogen har særligt fokus på ordblindhed, men omhandler også sprogforståelsesvanskeligheder og sammensatte læsevanskeligheder.

    Friis, K. (2002): Dysleksi – fra evaluering til undervisning. Landsforeningen af Læsepædagoger, Den gule Serie nr. 63
    Bogen er tænkt som en hjælp til lærere som underviser elever med dysleksi. Dysleksibegrebet afgrænses og definere, der gives et overblik over og eksempler på, hvordan dysleksi kan afdækkes, og desuden peges på, hvordan der iværksættes en målrettet undervisning tilpasset den elevs behov.

    Gandil, T. ( 2016): Skriveundervisning for voksne ordblinde. Læsepædagogen nr. 1 2016.
    Mange voksne er ordblinde, og føler sig afskåret fra at deltage i skriftlig kommunikation. Det viser sig dog, at skriveundervisning for voksne med disse udfordringer, kan sættes i gang med den rette undervisning. Læs mere om dette i denne artikel fra læsepædagogen.

    Hagtvet, B. E., Frost, J., Refsahl, V. (2016): Intensiv læseundervisning på mellemtrinnet. Dansk psykologisk forlag. 
    Bogen er skrevet ud fra en helhedsorienteret tilgang. Teori og praksis går hånd i hånd, elevens læsevanskeligheder ses i sammenhæng med social-emotionelle og kognitive sider af eleven, og tiltagene er teoretisk begrundet, samtidig med at der er mange praktisk funderede og detaljerede eksempler.

    Holmgaard, A. (2007). Viljen til læsning: Læsevanskeligheder belyst gennem et erfaringsperspektiv (ph.d. afhandling)
    I afhandlingen belyser Aase Holmgaard læsevanskeligheder ud fra et erfaringsperspektiv. Baggrunden for afhandlingen er interview med elever på ordblindeefterskoler. Afhandlingens fokus er børn og unges erfaringer med læsevanskeligheder. Hvordan de oplever at være i læsevanskeligheder. Afhandlingen peger desuden på nødvendigheden af nye og andre tilgange til læsning og læsevanskeligheder.

    Høien, T.; Lundberg, I. (2000): Dysleksi. Ad Notam, Gyldendal; Oslo
    Her beskrives karakteristika ved dysleksi og en procesanalytisk måde at kortlægge elevens læsekompetencer. Desuden gives forslag til pædagogiske tiltag.

    Jandorf, B.D.; Andreasen, K. (2009): Ordblindhed – en håndbog til forældre. Special-pædagogisk Forlag
    Håndbogen henvender sig både til forældre og til fagfolk. Den giver en indføring i, hvad ordblindhed er, og pointerer betydningen af tidlig indsats og specialpædagogisk støtte i skoleforløbet. Desuden gives råd til lektielæsning.

    Jensen, K. E. (2015): Handleplan for undervisning af ordblinde. Special-pædagogisk forlag.
    Denne handleplan for undervisning af ordblinde er et redskab til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning af ordblinde elever i grundskolen. Den er et hjælpemiddel i opfølgningen af ordblindetestningen, så skolerne kan tilbyde undervisning, metoder, materialer, hjælpemidler, rådgivning og vejledning til den ordblinde elev.

    Juul, Tilde Mette, Brahe, Thomas og Hansen, Niels-Henrik M. (2014) Ung og ordblind. Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse.
    Bogen undersøger, hvad det er, der sker i overgangen fra den almindelige grundskole til ordblindeefterskolerne. Hvad er det, der har betydning for de unge ordblindes personlige, sociale og faglige udvikling? Hvordan opleves springet fra grundskole til efterskole? Og hvordan opleves overgangen sidenhen fra efterskole til ungdomsuddannelse og arbejdsmarked?

    Kelly, K. & Phillips, S. (2016): Teaching Literacy to Learners with Dyslexia. A Multisensory Approach. SAGE, 2nd edition
    Denne anden udgave er forsynet med ekstra online materiale og opdateret med relevant litteratur. Bogen undersøger teorier og forskning om dysleksi, og den præsenterer en undervisning målrettet elever i alderen 4-16 år med dysleksi, som er baseret på forskning og teorier om tilegnelsen af literacy. I udgaven er der tilmed tilføjet et nyt kapitel om, hvordan læreren kan tilrettelægge undervisning for elever, som allerede har opnået visse literacy-færdigheder.

    Lund, Y. (2010) Læsevanskeligheder og selvværd. Special-pædagogisk Forlag
    Bogen er en fin og kort indføring i kendetegnene ved ordblindhed. Den pointerer, hvordan ordblindheden kan påvirke elevens selvværd og hverdag – men peger også på, hvordan dette mønster kan brydes af eleven, skolen og forældrene. Bogen henvender sig både til lærere og forældre.

    Maul, J. (2011): Undervisning og læring i læsevanskelighedernes livsverden. I: Boelt, V.; Jørgensen, M., Rasmussen, T.N. (red.) (2011): Specialpædagogik – teori og praksis. KvaN
    Med udgangspunkt i en case om Emil afgrænses og diskuteres dysleksibegrebet.

    Nielsen, A. M. (2015): “Here you see a very arrig hankat” – om dyslektiske efterskoleelevers brug af billeder og kodeskrift i engelskundervisningen. I: Sprogforum (2015): Tidsskriftet for sprog- og kulturpædagogik, nr. 60 maj 2015.
    Med temaet kritisk sprog- og kulturpædagogik, præsenteres forskellige tilgange til sprog- og kulturundervisning

    Olsen, M.H.; Schultz, M.F. (2010): ”er deer nogen i den her togvogn, der kan stave til ’resurse’?” – En publikation om vejledning af unge med ordblindhed i overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse. Dansk Videncenter for Ordblindhed
    Hensigten med denne pjece er at støtte op om vejledningen af unge ordblinde i forbindelse deres ungdomsuddannelse. I pjecen samles anbefalinger fra forskellige instanser (fx EVA) og fra forsknings- og praksisfeltet. Pjecen indeholder desuden flere litteraturhenvisninger.

    Ordblindhed – en håndbog til forældre. Fagfolk er velkomne til at læse med (2013). Special-Pædagogisk Forlag
    Bogen er målrettet forældre til ordblindebørn og forældre, der bekymrer sig om deres barns læseudvikling. I bogens fortælles fx om ordblindhed og andre læsevanskeligheder, hvordan disse læsevanskeligheder kan afdækkes og om nogle undervisningsformer, som i særlig grad kan tilgodese barnet i læsevanskeligheder. Det gælder blandt andet lyd- og it-hjælpemidler. Alt i korte, overskuelige kapitler.

    Pedersen, A. L.;  Hjort, K.  (2016): Uddannelse og skriftsprogsvanskeligheder Grundbog i lektiologisk pædagogik, Hans Reitzels Forlag
    Bogen giver en samlet fremstilling af lektiologisk pædagogik, som er rettet mod børn, unge og voksne med specifikke skriftsprogsvanskeligheder. Den lektiologiske pædagogik forholder sig til vejledning og undervisning ud fra konkret viden om skriftsprogsvanskeligheder og strategiudvikling. I bogen fremstilles det teoretiske fundament, ligesom der gives mange konkrete eksempler på, hvordan pædagogikken kan håndteres i praksis. Bogens omdrejningspunkt er den lektiologiske grundmodel, der kan anvendes som konkret redskab til udredning af børn, unge og voksne med skriftsprogsvanskeligheder.

    Petersen, D. K., Nobelius, T. ( 2016): Det første år med ordblindetesten. Læsepædagogen nr 1 2016.
    Ordblindhed er markante vanskeligheder med at lære at læse og skrive, på trods af undervisning. I begyndelsen af 2015 lancerede Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling ordblindetesten, der blev stillet frit til rådighed for alle skoler og uddannelsesinstitutioner i Danmark. Læs om det første år med ordblindetesten i denne artikel i læsepædagogen.

    Rack, J. (2010): Att upptäcka och undervisa barn och ungdomar med dyslexi och andra läs- och skrivsvårigheter. I: Nyt om Ordblindhed, nr.68, 2010, Sevicestyrelsen
    Sammenfatning af et stort forskningsprojekt i Storbritannien om dysleksi og undervisning af børn med dysleksi. Projektet er et eksempel på arbejdet fra politisk initiativ til praksis intervention.

    Samuelsson, Steffan (red.) 2012 (2009): Dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget,
    Dansk Psykologisk Forlag,
    Bogen er skrevet af en række svenske forskere med særlig viden om dysleksi. I hvert kapitel fremstilles et særligt forskningsfelt. F.eks. dysleksi og arvelighed, arbejdshukommelse eller Dysleksi, og kortlægning af dysleksi. Bogen har fokus på dysleksi, men der er også kapitler, der omhandler elever med læseforståelsesproblemer, samt forholder sig til dysleksi og ADHD.

    Schultz, M. Finnemann (2009): Funktionsnedsættelse i læsning og læsevanskeligheder. Viden om Læsning nr. 5.
    Artiklen skitserer veje til en målrettet indsats for personer med ordblindhed. Artiklen tager udgangspunkt i diagnostiske tilgange til funktionsnedsættelse i læsning samt en funktionel tilgang til læsevanskeligheder. Der opstilles en række paradokser op, og der peges på løsningsmuligheder.

    Sehested, J. (2017): Michael og Bogstavbjerget – Ordblindebogen. Etlivsomordblind.dk
    Michael og Bogstavbjerget er en historie for børn og unge. Den handler om drengen Michael, som har det svært med ord og bogstaver. I Michaels kamp for at bestige Bogstavbjerget lærer han mere om sig selv og sine udfordringer. Bogen sætter fokus på de ting, et barn med ordblindhed kan støde på, og den er fyldt med ord og tegninger, som understøtter historierne. Forfatteren Jesper Sehested er selv ordblind.

    Socialstyrelsen (2013): Jo, vi kan – om unge med kommunikative funktionsnedsættelser
    Faghæftet giver både et indblik i de uddannelses- og job, som unge med kommunikative funktionsnedsættelser har, men også i de barrierer i omgivelserne, som de oplever at måtte overskride for at kunne forfølge deres ønsker og ambitioner. Desuden indeholder faghæftet en refleksionsguide – et redskab til planlægning og afvikling af møder og dialog med den unge med kommunikative funktionsnedsættelser.
    Download rapporten her

    Svendsen, H. B. (2016). Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen (Ph.d.-afhandling) Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.
    I afhandlingen belyser Helle Bundgaard Svendsen unge ordblindes læsning og skrivning med læse- og skriveteknologi (LST). Gennem undersøgelser af unge ordblindes teknologibaserede læse- og skrivestrategier, samt de didaktiske refleksioner lærere på ordblindeefterskoler gør sig om undervisning med og i LST. Afhandlingen beskriver og diskuterer desuden et didaktiske design i 4 klasse med fokus på at inkludere ordblinde elever, der anvender LST.

    Undervisningsministeriet (2015): Ny national ordblindetest på tværs af uddannelse
    Offentliggørelse af ny national ordblindetest, som er udviklet i samarbejde med Socialstyrelsen, Center for Læseforskning på Københavns Universitet og Skoleforskningsprogrammet IUP ved Aarhus Universitet. Samtidig er den blevet til i tæt samspil med praksis, da repræsentanter fra både grundskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelsesinstitutioner løbende har afprøvet og evalueret testen sammen med testudviklere og forskergruppe.
    Testen kan findes her.
    Desuden findes der en vejledning til den nye ordblindetest, som kan findes her

  • Rapporter

    Arnbak, E.; Petersen, D. K. (2017). Projekt It og Ordblindhed. En undersøgelse af it-støtte til ordblinde elever på mellemtrinnet. DPU, Aarhus Universitet
    Rapporten beskriver projektets to delprojekter. En spørgeskemaundersøgelse, hvor læsekonsulenter svarede på, hvornår og efter hvilke kriterier it-støtte udleveres til ordblinde elever. Desuden en længdesnitsundersøgelse, der undersøgte hvordan it-redskaber blev anvendt på skolerne og hvilken effekt brug af it har for ordblinde elevers læse- og sprogudvikling. Projektet viser, it-støtte har positiv effekt på ordblinde elevers læsning og stavning, men at eleverne helt eller delvist fravælger at bruge det. Undersøgelsen viser også, at der er stor forskel på, hvordan lærerne hjælper ordblinde elever i deres brug af it-støtte. Rapporten anbefaler, at lærere i alle fag må planlægge og gennemføre undervisning, som tager højde for, at ordblinde elever får støtte i at anvende læse- og skriveteknologi i undervisningen, blandt andet ved at sikre at de får digitalt materiale. Desuden anbefaler rapporten, at ordblinde elever får en konkret kontaktperson på skolen til at hjælpe med it-redskaberne.

    Frandsen, B.A., Mørch, M (2012): Ordblindhed i gymnasiet.
    Rapporten viser, at elever, der først bliver diagnosticeret ordblinde, når de begynder på gymnasiet, ikke klarer sig dårligere end deres klassekammerater. Faktisk gennemfører langt de fleste med et eksamensgennemsnit, der svarer til landsgennemsnittet eller derover
    Læs mere om rapporten her
    Find rapporten her

    Gellert, A. S.; Elbro, C. (2016): Rapport om projekt vedrørende tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af alvorlige afkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed).
    Center for læseforskning, Københavns universitet.
    Projektet omhandler en tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af afkodningsvanskeligheder. Formålet med projektet var, at undersøge, hvorvidt de såkaldte dynamiske test i 0. og 1. klasse kan bidrage til at forudsige senere alvorlige vanskeligheder med ordafkodning i læsning, når man allerede kender elevernes præ-stationer på traditionelle test af læseforudsætninger og læsefærdigheder.
    Find rapporten her

    Jandorf, B. D. (2003): Det går bedre med – et udviklingsprojekt på 14 ordblindeefterskoler. Dansk Videnscenter for Ordblindhed.
    Rapporten samler de erfaringer, der er gjort igennem 1½ år i et udviklingsprojekt med 14 af landets 20 efterskoler for ordblinde. Den beskriver  erfaringer med kompensatoriske hjælpemidler inden for skrivning, stavning og læsning.
    Find rapporten her

    Jandorf, B. J., Møller, S. & Thomsen, I. T. (2016): Analyse af ordblindeundervisning for voksne. Huset Jandorf.
    Rapporten handler om kvaliteten af ordblindeundervisning for voksne. Formålet med denne analyse har været at afdække muligheder for at styrke kvaliteten og målrette udbydernes tilbud, så den enkelte og flest mulige voksne med behov for ordblindeundervisning får størst muligt udbytte af undervisningen.
    Find rapporten her

    Juul, T. M., Brahe, T. & Hansen, N.-H. M. (2013): Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse. Center for Ungdomsforskning, CeFU.
    Denne rapport sætter fokus unges beretninger om ordblindhed. Den peger på, at ordblindhed er en udfordring som uddannelsessystemet har særdeles svært ved at håndtere, og at landets 21 ordblindeefterskoler kan tilbyde noget ganske specielt i denne forbindelse.
    Download rapporten her

    Petersen, D. K. (2001): Dyslexia and Language Abilities – a longitudinal study with children of dyslexic parents and a cross-sectional study with their parents. Ph.d. afhandling. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet
    En langtidsundersøgelse med børn af ordblinde forældre, som afdækker, hvilke sproglige færdigheder der især er vigtige for den første læseindlæring. Desuden undersøges, om en særlig træning i børnehaveklassen kan forebygge læsevanskeligheder.

    Rose, J. (2009): Identifying and Teaching Children and Young People with Dyslexia and Literacy Difficulties
    Rapport fra et stort engelsk forskningsprojekt om, hvordan der kan tages hånd om tilbud og undervisning til elever med dysleksi – både gennem politisk indsats og pædagogisk intervention.
    Download rapporten her

    Talblindhed – en forskningsoversigt, SFI (2013)
    Denne rapport giver en oversigt over viden om talblindhed (også kaldet dyskalkuli) i Danmark, Norge, Sverige og Storbritannien. Mennesker med talblindhed mangler den grundlæggende evne til at forstå tal og mængder, hvilket kan være et stort handicap i hverdagen. Rapporten beskriver den omfattende faglige diskussion, der har været om talblindhed i disse lande. På den baggrund konkluderer forskerne, at det giver god mening at tale om talblindhed som en diagnose på linje med ordblindhed. Forskerne opstiller også en samlet definition på talblindhed.
    Læs mere om rapporten her
    Download rapport her

    UVM (2016): Ordblindhed i grundskolen. Et inspirattionskatalog. UVM.
    Dansklærere, andre faglærere og andet pædagogisk personale har en observationskompetence og en handlekompetence. Derfor har UVM udgivet dette inspirationshæfte, der kan medhjælpe til, at tilrettelægge en hensigtsmæssig undervisning.
    Hent rapporten her

  • Websites

    Center for Læseforskning, Københavns Universitet 
    På sitet formidles viden om i gangværende og afsluttede forskningsprojekter, udgivelser og diverse test. Her findes blandt andet ”Elbros ordlister” med vejledning og standarder. Men hvorfor ikke også kigge på fx ”Semantisk ordforrådsprøve” til 7.klasse og op efter eller ”Læsetekster til 1.g, 1.hf mv.”

    Et liv som ordblind – Ordblindhed på en ny og positiv måde. 
    Hjemmesiden drives af Jesper Sehested, som selv er ordblind. Den indeholder kontakter til professionelle, ideer til hjælpemidler, samt en blog med praksisfortællinger. Bloggen fortæller om oplevelser fra ordblinde, positive og negative, og disse tanker og oplevelser skaber et debatforum, hvor der etableres et fællesskab. Få flere informationer på hjemmesiden.

    Hovedstadens Ordblindeskole
    Hovedstadens Ordblindeskole er en selvejende institution, som bl.a. tilbyder udredning af læsevanskeligheder og rådgivning om, hvordan studier eller job kan tackles trods ordblindhed.

    Landsforeningen af Læsepædagoger
    Her orienteres om foreningens aktuelle udgivelser og arrangementer om læsning og skrivning. Her fokuseres ikke primært på dysleksi og andre læsevanskeligheder, men det perspektiv rejses regelmæssigt. Ved at klikke på de enkelte numre af tidsskriftet ses indholdsoversigter, som ind imellem suppleres med link til uddybende materialer. Atikler fra tidsskriftet Læsepædagogen kan desuden downloades, når de er et par år gamle.

    Netværkslokomotivet
    Netværkslokomotivet arbejder sammen med virksomheder, skoler og organisationer med henblik på test og vejledning om forberedende voksenundervisning (FVU)

    NOTA
    Som medlem af Nota kan du downloade lydbøger fra netbiblioteket E17 eller streame dem direkte fra nettet. Du kan også få sendt gratis lydbøger med posten. Medlemsskabet er gratis, men du skal have et dokumenteret læsehandicap. Notas brugere bliver typisk indmeldt via en læsevejleder eller læsekonsulent. Desuden kan undervisere af §17-brugere få adgang til Notas materialer til brug i undervisningssammenhænge, ligesom pårørende kan blive indmeldt som E17-assistent, når de støtter ordblinde. Nota udsender desuden et nyt nyhedsbrev for forældre til ordblinde børn, du kan tilmelde dig her.

    Ordblindhed – Socialstyrelsen 
    På Socialstyrelsens hjemmeside er det muligt at finde viden om ordblindhed, om støtte og it-værktøjer, samt om nye projekter og udgivelser om ordblindhed.

    Ordblindenetværket – undervisningsministeriet
    Ordblindenetværket er et netværk for fagpersoner, der arbejder med læse- og skriveteknologi i undervisningen af ordblinde elever, studerende og kursister.  Ordblindenetværket stiller et digitalt forum til rådighed, hvor medlemmer kan dele, spørge og gå i dialog med hinanden. Desuden er der information om nyheder fra ministeriet samt arrangementer. Det er gratis at blive medlem.

    Ordtavlen
    På Ordtavlen har platformens grundlæggere samlet viden om alle de forskellige hjælpemidler til folk med læse- og stavevanskeligheder. Du kan bruge Ordtavlen, hvis du selv har udfordringer som bl.a. ordblindhed eller underviser elever med vanskeligheder. På Ordtavlen kan du hurtigt finde hjælpemidler som kan afhjælpe bl.a. Diktering, Ordforslag, Oplæsning, Oversættelse, Indscanning og Viden. Derefter kan du selv afprøve de hjælpemidler og finde det der passer dig bedst.

    Ordblinde-/dysleksiforeningen i Danmark
    Foreningen varetager interesser for mennesker med ordblindhed/dysleksi over for myndigheder og offentligheden. Foreningen arbejder for en generel anerkendelse af ordblindhed/dysleksi og for at udbrede kendskabet til vilkår og muligheder for mennesker med ordblindhed/dysleksi. Foreningen udgiver Ordblindebladet.

    Ordblindeefterskolerne i Danmark. For elever med læse- og skrive vanskeligheder
    Sitet giver et overblik over og information om de forskellige efterskolemuligheder målrettet elever i læse – og skrivevanskeligheder. Desuden fortæller tidligere efterskoleelever og deres forældre om betydningen af et efterskoleophold.  Ved at klikke på ’fakta om ordblindhed’ kan der findes oplysninger om forskning, undervisningsmaterialer og et diplommodul målrettet undervisere af ordblindeelever i overbygningen (8.-10. klassetrin). Modulet “Pædagogisk udviklingsarbejde” udbydes af VIA University College og henvender sig både til lærere ansat på efterskoler og i folkeskolen.

    ROAL – Samrådet for ordblindhed og andre læsevanskeligheder
    ROAL er et tværsektorielt og nationalt samråd bestående af interessenter, som repræsenterer netværk, foreninger, forvaltningsinstitutioner og enkeltpersoner, som arbejder for ligeværdig deltagelse i samfundet for mennesker med ordblindhed og andre læsevanskeligheder samt for kontinuitet og sammenhæng i den specialpædagogiske indsats.

    Svenska Dyslexiföreningen
    Foreningen arbejder for at sprede kundskab og skabe forståelse for dysleksi og læse-/skrive vanskeligheder.  Fra sitet kan downloades artikler og findes henvisninger på litteratur, til projekter og til aktuel forskning.

  • Bekendtgørelser

    Folketinget (2017): Lovkrav – testning af ordblindhed fra 4.klasse. FT
    Tirsdag den 21. februar 2017, blev der i Folketinget vedtaget et lovforslag om opfølgning på folkeskolereformen. Her fremgår det, at forældre pr. den 1. august 2017 får retskrav på en ordblindetest af deres barn én gang i skoleforløbet fra den 1. marts på 4. klassetrin.
    Læs lovteksten her

Del siden på email

Du deler et link til siden: Ordblindhed - Dysleksi