Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Viden om

Systemisk funktionel lingvistik

Formålet med den funktionelle sprogteori er at beskrive, hvordan sproget skaber betydning i de sociale processer, mennesker indgår i. Sprog betragtes som tegn for betydning og betydningsdannelse som en social proces og som noget, der foregår mellem mennesker i et samfund. På den måde er teorien både en sociologisk og en semiotisk teori. De redskaber, som denne sprogmodel bruger, kan indfange betydningsdannelse, dvs. hvordan sprogsystemet arbejder i sprogbrug.

Den systemiske funktionelle sprogteori kan derfor også gribe og begribe betydningsdannelse i skolen, og dens begrebsapparat kan give eleverne sproglige redskaber til at lære med. Sprogteorien er udviklet i et tæt samarbejde mellem lingvister og uddannelsessociologer, fx Basil Bernstein, og pædagogiske forskere og lærere i skolen.  Dens første tilblivelse skyldes lingvisten M. A. K. Halliday tilbage i 1960’erne i UK. I dag findes der et stærkt forsknings- og udviklingsmiljø for SFL og SFL-baseret pædagogik i Australien, men de indgår i øvrigt i megen international forskning og udvikling, herunder i Norden.

  • Litteratur

    Andersen, T. H. & Smedegaard, F. (2005): Hvad er meningen? Syddansk Universitetsforlag
    En lærebog i systemisk funktionel lingvistik for universitetsstuderende. Bogen er både en introduktion til SFL og – ikke mindst – en beskrivelse af dansk sprog med SFL. Den egner sig godt som opslagsbog, fx i forbindelse med læsning af Ruth Mulvad: Sprog i skole, se nedenfor.

    Berge, K. L., Coppick, P. & Maagerø, E. (red) (1998): Å Skape mening med språk. En samling artikler av M.A.K. Halliday, R. Hasan, J. R. Martin. Cappelen
    En række centrale tekster oversat til norsk samt introduktioner ved Kjell Lars Berge og Eva Maagerø. Her er mange af de centrale og klassiske tekster i SFL oversat til norsk, fx J. R. Martins artikel: Livet som substantiv.

    Butt, D., Fahey, R., Feez, S, Spinks, S. & Yallop, C. (2000): Using Functional Grammar. An Explorer’s Guide. Second Edition. Macquarie University
    En introduktion henvendt til sproglærere (både modersmål, andet- og fremmedsprog). En velskrevet og meget anvendelig introduktion til sprogmodellen set i lyset af praksis.

    Christie, F. (2012): Language Education Throughout the School Years: A Functional Perspective. Wiley-Blackwell
    Udfra et systemisk funktionært lingvistisk (SFL) perspektiv beskriver Christie skriftsprogsudviklingen blandt 6-18-årige elever ud fra elevteksteksempler. Hun giver eksempler på, hvordan elevernes sprogudvikling kan stimuleres og stilladseres gennem undervisning på tværs af fagene. Dette krydres med korte teoretiske diskurser i overbliksform. Bogen er således både teoretisk funderet og rettet mod pædagogisk praksis i grundskolen og ungdomsuddannelserne. Bogen forventes anmeldt i Viden om Læsning nr. 13, foråret 2013.

    Christie, F. & Derewianka, B. (2008): School Discourse – Learning to write across the years of schooling. London Continuum 
    Denne bog sætter fokus på skriftsprogsudviklingen blandt 6-18-årige ud fra et SFL-perspektiv, og fokus er især på elevers tekster i engelsk, historie og naturfag. I hvert kapitel analyseres udvalgte elevtekster omhyggeligt, så læseren får et indblik i, hvad der karakteriserer en ’god’ elevtekst på forskellige alderstrin. Bogen fastslår også, at hvert fags genrer, og dermed de genrer eleverne producerer, er afhængige af den uddannelsesmæssige kontekst. Bogen kan dermed inspirere til udvikling af dansk pædagogisk praksis ud fra australske erfaringer. Bogen er anmeldt i Viden om Læsning nr. 12, september 2012. Læs anmeldelsen her.

    Eggins, S. (2004): An Introduction to Systemic Functional Linguistics. 2nd edition. Continuum
    En introduktion til sprogteorien, som har tekst og genre som omdrejningspunkt. Introduktionen er en af de meget anvendte. Den har især fokus på, hvad det vil sige, at sprogteorien er semiotisk.

    Frimann, S. (2004): Kommunikation – tekst i kontekst – tekstanalyse med systemisk funktionel lingvistik. Aalborg Universitetsforlag
    Sprogteorien introduceres i tekstanalyser og sættes i relation til andre sprogteorier – og gør det ud fra en dansk tradition inden for arbejde med sprog og tekster.

    Gibbons, P. (2016): Stärk språket – stärk lärandet. Hallgren & Fallgren
    Bogen forsøger at give læseren en solid teoribasis ud fra aktuel forskning på området. De nye mål i skolen stiller krav til eleverne om, at de besidder både gode læse- og skrivekundskaber.

    Gibbons, P. (2016): Styrk sproget, styrk læringen. Sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede klasserum. Samfundslitteratur
    Styrk sproget, styrk læringen er en håndbog til lærere og studerende på læreruddannelsen, der ønsker at kvalificere deres arbejde med sproglig udvikling i fagene og med elever med dansk som andetsprog. Bogen handler om, hvordan lærere kan støtte andetsprogselever i klassens daglige læringskontekster, hvor elever inddrages i udfordrende opgaver med mulighed for udvikling af deres danske skolesprog i fagundervisningen.

    Halliday, M. A. K. (2004): An Introduction to Functional Grammar. 3rd edition with C. M. I. M. Matthiessen. Arnold
    Den grundlæggende sprogteori. Teorien udvikles løbende – derfor denne 3. udgave. Imidlertid kan 2. udgaven fra 1994 måske være en enklere første introduktion til SFL.

    Johansson, B. & Ring, A. S. (2015): Lad sproget bære. Akademisk Forlag
    Lad sproget bære udkommer nu i 2. udgave. Til denne følger en DVD med over 200 siders konkret arbejdsmateriale, der relateres til Forenklede Fælles Mål - lige til at printe og arbejde med i klassen. Forordet er skrevet af Ruth Mulvad.  

    Johansson, B. & Ring, A. S. (2015): LÅT språket BÄRA - genrepedagogik i praktikken. Hallgren og Fallgren
    Den nya samlade läroplanen Lgr 11 ståller stora krav på god språkkompetens hos såväl lärare som elever. 

    Karlsson, A. & Holmberg, P. (2007): Grammatik med betydelse: En introduktion till funktionell grammatik. Hallgren & Fallgren
    En svensk indtroduktion til lærer-/universitetsstuderende, som har fokus på selve sprogteorien og demonstrationer af, hvad den kan.

    Martin, J. R., Mathiessen, C. M. I. M. & Painter, C. (1997): Working with Functional Grammar. Arnold
    Denne bog er en slags arbejdsbog til Hallidays An Introduction to Functional Grammar fra 1994. Den indeholder både øvelser og særdeles nyttige afsnit: Trouble Shooting – her kan man få svar på snart sagt alle tvivlsspørgsmål.

    Martin, J. R. & Rose, D. (2003): Working with Discourse. Meaning beyond the Clause. Continuum
    Denne bog er en meget praksisnær introduktion til den udvidelse af SFL, som kaldes appraisal: hvordan tekster formidler holdning og bestemte synsvinkler. Analyseeksemplerne er hentet fra Sydafrika og landets genforsoningsproces.

    Martin, J. R. & White, P. R. R. (2007): The Language of Evaluation. Appraisal in English. Palgrave
    Om sprogets interpersonelle dimensioner: subjektivitet i tekster – en samlet teoretisk fremstilling af teorien om appraisal.

    Mulvad, R. (2009): Sprog i skole. Læseudviklende undervisning i alle fag. Funktionel lingvistik. Alinea
    Bogen introducerer til funktionel lingvistik gennem analyser af tekster fra skolens verden såvel som lærebogstekster og elevtekster, og den demonstrerer herigennem, hvad SFL kan som analyseredskab. Hen ad vejen diskuteres undervisning i og med SFL, og denne pædagogiske dimension perspektiveres i bogens afsluttende kapitel 8.

    Maagerø, E. (2005): Språket som mening. Innføring i funksjonell lingvistikk for studenter og lærere. Universitetsforlaget
    En introduktion på norsk med fokus på anvendelse af funktionel lingvistik i læreruddannelse og skole. I bogen er der mange gode oversigter over sprogbrug i forskellige kontekster – lige til at anvende i undervisningen i lærer- og efteruddannelse.

    Martin, J. (2010): Language, register and genre. I: Coffin, C., Theresa L. & O’Halloran, K. (eds): Applied Linguistics Methods. A Reader. Rotuledge
    Denne artikel giver en oversigt over teoriens elementer og sammenhængen mellem dem. Den kommer også ind på historien om SFL: hvor kommer teorien fra, og hvordan er den udviklet i årenes løb?

    Nielsen, L. (2007): Sproglig tekstanalyse – evaluering – et funktionelt grammatisk perspektiv på værdisætning i tekster. Syddansk Universitetsforlag
    Bogen er en introduktion til teorien appraisal på dansk, og den demonstrerer, hvordan man kan analysere tekster i danskundervisningen med appraisal, især til det gymnasiale niveau.

    Rose, D. & Martin, J. R. (2013): Skriva, läsa, lära. Genre, kunskap och pedagogik. Hallgren & Fallgren
    Bogen beskriver Sydneyskolens forskning og arbejde med genrebaseret skriveindlæring relateret til genrebegrebet i skolernes læreplaner samt læseudviklingsmetodikken Reading to Learn (R2L). I bogen peges på undervisningsstrategier, som muliggør, at alle elever kan udvikle de læse- og skrivekompetencer, som er nødvendige for at kunne lære i alle skolens fag. Teorien er bearbejdet og relateret til svenske skoleforhold.

    Thompson, G. (2004): Introducing Functional Grammar. Second Edition. Arnold.
    En meget velskrevet introduktion til sprogteorien, som kan være god at starte sine mere indgående studier af SFL med.

  • Websites

    Systemic functional linguistics, information site
    Denne side er v
    el nok den største hjemmeside om SFL: Litteraturlister, afhandlinger, artikler, kurser og arrangementerne.

    Nordisk SFL & socialsemiotik
    Nordisk SFL & socialsemiotik har til formål at fremme udbredelsen af den systemisk-funktionelle lingvistik og den socialsemiotiske videnskab i Norden. I dette arbejde forsøges det i øvrigt at fremme den systemisk-funktionelle beskrivelse af de nordiske sprog: dansk, norsk og svensk.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Systemisk funktionel lingvistik