• Aktuelt
    • Nyheder
    • Kalender
    • Centerets podcast
    • Forskerklummen
    • Udgivelser
    • Indsatsområder
    • Veje til Literacy 2018
    • Status for Literacy 2018
  • Viden om
      • Dagtilbud
      • Didaktik
      • Evaluering
      • Forældre
      • Literacy
      • Læsevejledning
      • Skole
      • Specialpædagogik
      • Studerende
      • Teknologi
      • Tværfaglighed
      • Unge & voksne
  • Projekter
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Godt begyndt
    • Gramma3
    • Idekatalog til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart
    • Læsning på digitale enheder
    • Pædagoger på sprogvisit
    • Skrivedidaktik i alle fag i skolen
    • Sproggaven
    • Start med sprog – tal om tal
    • Styrket skriftlighed på hf
    • Tidlig literacy - tidlig numeracy
    • Tidlige læsere – tidlig indsats til talenter
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 23: At tale for at lære
    • Tidsskrift nr. 22. L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling
    • Tidsskrift nr. 21: Multimodale tekster
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Professionshøjskolernes center
    • Om centeret
    • Centerets definition af literacy
    • Medarbejdere
    • Faggrupper
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986
Viden om LaesningViden om Laesning
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Kalender
    • Centerets podcast
    • Forskerklummen
    • Udgivelser
    • Indsatsområder
    • Veje til Literacy 2018
    • Status for Literacy 2018
  • Viden om
      • Dagtilbud
      • Didaktik
      • Evaluering
      • Forældre
      • Literacy
      • Læsevejledning
      • Skole
      • Specialpædagogik
      • Studerende
      • Teknologi
      • Tværfaglighed
      • Unge & voksne
  • Projekter
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Godt begyndt
    • Gramma3
    • Idekatalog til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart
    • Læsning på digitale enheder
    • Pædagoger på sprogvisit
    • Skrivedidaktik i alle fag i skolen
    • Sproggaven
    • Start med sprog – tal om tal
    • Styrket skriftlighed på hf
    • Tidlig literacy - tidlig numeracy
    • Tidlige læsere – tidlig indsats til talenter
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 23: At tale for at lære
    • Tidsskrift nr. 22. L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling
    • Tidsskrift nr. 21: Multimodale tekster
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Professionshøjskolernes center
    • Om centeret
    • Centerets definition af literacy
    • Medarbejdere
    • Faggrupper
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english

Viden om

Unge & voksne

Fokus er ofte på børn, når det handler om udvikling af læsning, skrivning og sprog. Det være sig i dagtilbud og i folkeskolen. Men det betyder ikke, at man som ung og voksen er "færdig" med at udvikle sig. Læsning, skrivning og sprog er kompetencer, der hele tiden skal udvikles, justeres og finpudses. Udgivelserne nedenfor sætter et særligt fokus på udvikling, læring, didaktik og pædagogik i forhold til unge og voksne som målgruppe.

Emne

Didaktik i læreruddannelsen

Læreruddannelsen er under konstant udvikling og pres i et politisk perspektiv og i praksisfeltet. Uddannelsen kombinerer faglige og pædagogiske vidensområder, hvor didaktik er kerneområdet.

Læs om emnet
Emne

Didaktik i pædagoguddannelsen

Uddannelsen til pædagog kvalificerer til at arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen har både en teoretisk og praktisk indgang. Pædagogen må lære at forholde sig professionelt til udfordringer i praksis.

Læs om emnet
Emne

Inklusion og specialpædagogik

Hvordan møder læreren og/eller pædagogen børn, unge og voksne i literacyvanskeligheder? Her gives forslag til inkluderende specialpædagogik, hvor hele insitutionen arbejder for bedre læringsbetingelser for alle elever.

Læs om emnet
Emne

Literacy på ungdomsuddannelser

Når der tales om literacy i ungdomsuddannelse, tales der om de kompetencer, der tilegnes inden uddannelsens start, samt de literacykompetencer, der udvikles gennem uddannelsen.

Læs om emnet
Emne

Læseforståelse

Læseforståelse er en sammensat kognitiv og lingvistisk proces, der drejer sig om, at den læsende både søger mening i teksten og inddrager sin egen verden og forståelse af denne i mødet med teksten.

Læs om emnet
Emne

Læseteknologi i uddannelse

Hvis du befinder du dig i læse-skrivevanskeligheder, har du mulighed for at benytte teknologiske hjælpemidler. Hvordan kan du få bevilliget disse, og hvordan kan de hjælpe dig?

Læs om emnet
Emne

Læsevanskeligheder

Der må altid tages afsæt i de kompetencer, som barnet eller den voksne allerede har. Pædagogisk indsats må derfor målrettes personens nærmeste udviklingszone.

Læs om emnet
Emne

Læsevejledning generelt

Læsevejlederen har til opgave at rådgive og vejlede kolleger, ledelse, forældre og elever om læsning. Læsevejlederen må derfor have viden om og erfaring med literacyundervisning og vejledning. Deltag fx i NVLs netværk.

Læs om emnet
Emne

Læsning

Læsning er en literacykompetence og må ses sammen med sprog og skrivning. Det handler om at ”knække den alfabetiske kode”, at forstå tekstens indhold og at følge barnets læseudvikling.

Læs om emnet
  • 1
  • 2
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole University College Lillebælt University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)