Aktuelt
HOT2015
For sjette år i træk har Dansklærerforeningen og Nationalt Videncenter for Læsning samarbejdet om at gennemføre HOT-undersøgelsen.
HOT samler og formidler 21 literacykyndiges bud på, hvad der er hot, og hvad der bør være hot inden for literacy – og deres begrundelser for disse bud.
HOT på literacy-området
I dette års HOT-undersøgelse er det specifikt blevet bedt om bud inden for ”literacyområdet”, Sara Hannibal, læreruddanner og videnmedarbejder i centret, der har stået for undersøgelsen, forklarer:
- Vi har skrevet: literacy, fordi vi vurderer, at denne betegnelse er i tråd med de vinde, der blæser inden for de faglige og fagdidaktiske miljøer på børne- og ungeområdet, når det gælder skrivning, læsning og sprog.
HOT anno 2015
Årets HOT-liste ser således ud:
- Genrepædagogik (10 respondenter – 47 %)
- Faglig læsning og skrivning (7 respondenter – 33 %)
- Multimodal læsning (7 respondenter – 33 %)
- Tidlig literacy (7 respondenter – 33 %)
- Læremidler (7 respondenter – 33 %)
- Literacy som begreb (6 respondenter – 29%)
- Målstyret læse-og skriveundervisning (6 respondenter – 29%)
- Filmet præsentation af HOT
Sara Hannibal præsenterede HOT2015 på centrets konference Veje til Literacy 2015. Centret filmede præsentationen, se den nedenfor.