Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Viden om Laesning Viden om Laesning

Centerets strategi og indsatsområder

Centerets strategi og indsatsområder

Centerets vision

Nationalt Videncenter for Læsning arbejder for et samfund, hvor alle har gode og tilstrækkelige literacykompetencer.

Centerets mission

Nationalt Videncenter for Læsning samler, skaber og spreder i samarbejde med fagpersoner fra forskellige pædagogiske professioner, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet. 

Organisering

Centeret blev oprettet den 1. september 2006 på et initiativ fra Undervisningsministeriet og drives nu i et samarbejde mellem landets seks professionshøjskoler. Centeret har hjemsted på Københavns Professionshøjskole.

En del af centerets drift finansieres med årlige tilskud fra professionshøjskolerne. Midler til projekter skaffer videncenteret selv eksternt.

Langsigtede strategiske mål

Nationalt Videncenter for Læsnings langsigtede mål er kendetegnede ved, at indsatserne målrettes, så nuværende og kommende pædagoger og lærere praktiserer virkningsfuld literacydidaktik. Målene sigter derfor mod, at:

  • Alle har funktionelle literacykompetencer, når de forlader skolen.
  • Læsning og skrivning bliver en støtte (og ikke en hindring) for, at elever klarer sig fagligt godt i og på tværs
    af fag i både grundskole og ungdomsuddannelser.
  • Flere unge kan påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.
  • Flere voksne har funktionelle literacykompetencer, der matcher deres livsomstændigheder.

Kommunikationsstrategi
Ekstern kommunikation er en central del af alle centerets aktiviteter. I vores kommunikation arbejder vi for at sikre, at centeret har en stærk og genkendelig identitet, der:

  • Skaber og fastholder eksterne aktørers kendskab til centeret
  • Tydeligt signalerer, hvad centeret står for og tilbyder
  • Går på tværs af de kanaler, der kommunikeres gennem, og de aktiviteter, der kommunikeres om.

Indsatsområder
Centeret skal samle, skabe og sprede viden om literacydidaktik til dagtilbud, skole og ungdomsuddannelser, konkret ved i 2022-2026 at udvikle viden med udgangspunkt i tre indsatsområder: Generelle literacykompetencer, Fagspecifikke literacykompetencer og Skriftsprogsvanskeligheder. Læs mere om indsatsområderne nedenfor.

Bilag

  • Arbejdsprogram 2022-2026
  • Forretningstrategi 2022-2026
  • Ekstern kommunikationsstrategi
Indsatsområde

Generelle literacykompetencer

NVL skal udvikle og formidle sprogpædagogiske tiltag målrettet tidlig literacy og literacydidaktik for børn, unge og voksne. NVL skal invitere til samarbejder om børn, unge og voksnes literacy i fritiden.

Læs om indsatsområdet
Indsatsområde

Fagspecifikke literacykompetencer

NVL skal udvikle og formidle didaktiske tiltag tilpasset fagenes særlige rammer og literacypraksisser, og NVL skal understøtte fagprofessionelles samarbejder om udvikling af literacydidaktik.

Læs om indsatsområdet
Indsatsområde

Skriftsprogsvanskelig-heder

NVL skal udvikle og formidle didaktik målrettet børn, unge og voksne i eller i risiko for skriftsprogsvanskeligheder, og NVL skal invitere til samarbejder om børn, unge og voksne i skriftsprogsvanskeligheder.

Læs om indsatsområdet
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)