Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Tidsskrift

L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling

Nr. 22

Børn lærer af deres omgivelser og af hinanden. De lærer i dialog, de lærer når de undrer sig og er nysgerrige, og de lærer når de afprøver teser. Børn lærer af at være i forskellige miljøer og af at have adgang til forskellige materialer, der inviterer til kommunikation og interaktion. Og de lærer i situationer, hvor tal, bogstaver og andre symboler, tages i anvendelse. Ikke som et mål i sig selv, men som et middel til at forstå verden og til at kunne udtrykke sig. Kort sagt: børn lærer når de deltager og bidrager.

Man kan sige, at der er et pænt stykke vej fra 1800 tallets anskuelsestavler, fra tankpasserpædagogik og lærermonologer til den literacypædagogik, som artiklerne i dette tidsskrift på forskellig vis præsenterer. En pædagogik, som handler om at skabe matematisk og sproglig opmærksomhed. En pædagogik som er lige så relevant i skolen, som den er i dagtilbuddet. Og som, i dette konkrete tidsskrifts tilfælde, i særlig grad er møntet på børn i børnehave og indskoling.

Det kommende nummer af centerets tidsskrift har temaet: L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling og rummer dels artikler skrevet af deltagere og projektkonsulenter i projektet Tidlig literacy - tidlig numeracy, dels artikler, der omhandler tidlig literacy og tidlig numeracy i andre sammenhænge.

Tidsskriftet udkommer den 8. september 2017. Alle artikler kan downloades gratis her fra hjemmesiden.

  • Bidragsydere

    Viden om Literacy nr. 22 vil indeholde følgende artikler, med forbehold for ændringer:

    Anders Skriver Jensen, Henriette Romme Lund
    Indledning

    Mogens Niss
    Numeracy, mathematical literacy og matematisk kompetence

    Anders Skriver Jensen
    Tidlig literacy: Barnets spirende skriftsprog i dagtilbud og skole

    Hilde Dehnæs Hogsnes
    Tidlig literacy i overgang fra børnehave til skole – med billedbogen som grænseobjekt

    Lena Lindenskov
    Langsommelighed og opmærksomhed ind i matematikundervisningen

    Susan B. Neuman
    Giving children a fighting chance: Closing the knowledge gap in early literacy development

    Charlotte F. Reusch
    Aktiviteter, organisering, læringsrum – sigtelinjer for udviklingsprojektet Tidlig literacy –tidlig numeracy

    Michael Wahl Andersen
    Numeracy som matematisk og demokratisk kompetence

    Sara Hannibal
    ”Jeg har set Michael Jackson danse på en kirkegård” – literacyaktioner i børnehaveklassen med afsæt i visuelle oplevelser

    Ole Freil
    At lytte med det matematiske øre

    Henriette Romme Lund
    Kunsten at skabe de bedste rammer for Tidlig literacy - tidlig numeracy
    Interview med Mette Anker, læse- og specialundervisningskonsulent i Frederiksberg Kommune

    Lena Basse
    Det er ligesom tal, bare med bogstaver
    Literacypædagogik med fokus på sprog, samtaler og begreber i indskolingen

    Charlotte F. Reusch
    Lad læring larme lidt - Gruppebord og sidemakker kan bruges aktivt

    Lene Storgaard Brok
    “Vores literacymiljø” - Et samtalebaseret refleksionsredskab til indskolingsteamet

    Henriette Romme Lund
    Literacy is in the air
    Interview med Lisbet Kjærgaard, souschef på Skolen på Duevej på Frederiksberg

    Monica Wettendorff Pedersen
    Matematik i børnehaven - et specialeprojekt

    Helle Bonderup Grene
    Anmeldelse af ”Uddannelse og skriftsprogsvanskeligheder”

    Susanne Jacobsen
    Anmeldelse af: Creating Language – integrating evolution, acquisition and processing.

Del siden på email

Du deler et link til siden: L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling