Spirende literacy
I dette temanummer af Viden om Literacy stiller vi spørgsmålet: Hvordan skaber man de bedste rammer for de yngste børns sproglige udvikling i vuggestue, børnehave og i overgangen mellem børnehave og 0. klasse?
Læs om tidsskriftetTo gange årligt udgiver centeret fagtidsskriftet Viden om Literacy, der har Katja Vilien og Nina Berg Gøttsche som redaktører.
Tidsskriftet formidler viden om literacy i didaktiske og pædagogiske sammenhænge og retter sig mod lærere, pædagoger, lærer- og pædagogstuderende, læsevejledere og forskere med interesse for udvikling af literacy. I tidsskriftet formidles således både videnskabelige undersøgelser, udviklingsarbejder og praktikeres konkrete erfaringer inden for fagfeltet. Hver udgivelse sætter fokus på et særligt tema.
Tidsskriftet kan downloades gratis nedenfor. Man kan tegne abonnement på den trykte udgave ved at sende centeret en mail på info@videnomlaesning.dk. Mailen skal indeholde: navn, e-mail, fakturerings- og leveringsadresse og EAN nummer.
I hvert temanummer gennemgår op til fire af tidsskriftets forskningsartikler fagfællebedømmelse. Ved de artikler, der har gennemgået fagfællebedømmelse, findes en eksplicit markering heraf. Artikler bringes på både dansk, norsk, engelsk og svensk. Redaktionen inviterer forfattere til at indsende originale manuskripter til tidsskriftet.
Læs mere om fagfællebedømmelsesprocessen her
I dette temanummer af Viden om Literacy stiller vi spørgsmålet: Hvordan skaber man de bedste rammer for de yngste børns sproglige udvikling i vuggestue, børnehave og i overgangen mellem børnehave og 0. klasse?
Læs om tidsskriftetVi ved ikke meget om, hvad der foregår, når lærere og elever er sammen om grammatik i skolens sprogfag. Det råder vi nu bod på med et temanummer om grammatik i kontekst baseret på aktuel forskning.
Læs om tidsskriftetLæse- og skriveteknologier bruges af os alle, men for elever med og i skriftsprogsvanskeligheder er de særligt vigtige. Det er disse elever, der sættes fokus på i det nye nummer af Viden om Literacy.
Læs om tidsskriftetDet seneste nummer af Viden om Literacy har "Test i skole og dagtilbud" som tema.
Læs om tidsskriftetAlle døre står åbne for unges literacy langt ind i voksenlivet, men skole og uddannelse spiller en afgørende rolle. De unge er på vej, nogle på trods og alle på tværs af tekstverdener og uddannelsesinstitutioner. I dette…
Læs om tidsskriftetSelvom talesproget er en vigtig kilde til læring og udvikling af literacy, så fremstår det ofte som et mindre udforsket fagområde. Dette nummer af Viden om Literacy sætter fokus på det talte sprog.
Læs om tidsskriftetDette nummer har temaet: L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling og rummer dels artikler skrevet af deltagere og projektkonsulenter i projektet Tidlig literacy - tidlig numeracy, dels artikler, der omha…
Læs om tidsskriftetVores øgede adgang til internettet, hvor vi i høj grad møder multimodale tekster, og vores brug af digitale devices, der giver adgang til et hav af programmer, har gjort det let at ytre sig multimodalt. I tidsskriftet sæ…
Læs om tidsskriftetI dette nummer af centerets tidsskrift spørger vi: Hvad skal litteratur i skolen og i dagtilbud? 14 skribenter giver deres svar, og mellem artiklerne snor en billedfortælling af illustratoren Katrine Clante sig.
Læs om tidsskriftetVi ytrer os ved at kombinere skrifttegn. I skolen undervises vi i at skrive i hånden. Vi reagerer, når opsætning eller font gør en tekst svær at læse - eller giver os en æstetisk oplevelse. Derfor dette tema om SKRIFT.
Læs om tidsskriftet