Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Projekter

Sproggaven

Sproggaven er et tiltag i Fredensborg Kommune, der har til formål at kvalificere og systematisere det sprogunderstøttende pædagogiske arbejde i dagtilbud, således at 0-6-årige børns sprogfærdigheder og literacy-kompetencer styrkes, og ad den vej det enkelte barns chance for uddannelse og et godt liv øges.

Projektet udvikles og gennemføres i et tæt samarbejde mellem Fredensborg Kommune og Nationalt Videncenter for Læsning.

  • Om projektet

    Med Sproggaven ønsker Fredensborg Kommune at udvikle, kvalificere og systematisere daginstitutionernes arbejde med en udvidet form for dialogisk læsning. Dialogisk læsning er en interventionsform, der styrker børns ordforrådstilegnelse, og den har vist sig effektiv over for alle børn uanset socioøkonomisk baggrund. Derudover kan dialogisk læsning anvendes fra en meget tidlig alder, da den udviklingsmæssigt er passende til førskolebørn (2-6-årige børn).

    Det udvidede aspekt i metoden består i forskellige målrettede aktiviteter og lege, der bl.a. styrker børnenes sproglige udvikling og tidlige literacy.

    Fredensborg Kommune indgår nu i et samarbejde med NVL for at fremme, kvalificere og systematisere brugen af metoden Udvidet dialogisk læsning. Dette skal ske ved både at supplere og videreudvikle metoden og ved at kompetenceudvikle det pædagogiske personale i form af et længerevarende aktionslæringsforløb. Sproggaven indeholder således både en pædagogisk værktøjskasse til at arbejde med udvidet dialogisk læsning og et kompetenceudviklingsforløb.

    Projektet påbegyndes i foråret 2016 og forventes afsluttet i efteråret 2019. Projektet er således 4-årigt.

  • Bogfoldere

    I forbindelse med projekt Sproggaven på dagtilbudsområdet i Fredensborg Kommune er der udarbejdet i alt 13 bogfoldere.

    Folderne beskriver arbejdet med de bøger, som pædagogen skal arbejde med inden for rammerne af metoden udvidet dialogisk læsning, der udvikles i forbindelse med Sproggaven.

    Folderne er udviklet af pædagoger i Fredensborg Kommune i samarbejde med læsekonsulent Marianne Aaen Thorsen og med konsulentbistand fra Nationalt Videncenter for Læsning. De er målrettet fagfolk og studerende, der arbejder og beskæftiger sig med 0-6-årige børns udvikling af sprog- og literacyfærdigheder.

    Folderne kan frit downloades og kopieres/distribueres.

  • Vejledningsmateriale

    I Sproggaven udvides den dialogiske læsning med mange lege og aktiviteter, som kan styrke børnenes literacykompetencer. Derfor kaldes den samlede metode i Sproggaven for ”udvidet dialogisk læsning”.

    Den udvidede læsning styrker i højere grad børns literacy-kompetencer end traditionel dialogisk læsning. 

    I nedenstående vejledning præsenteres de grundlæggende principper i læsemetoden udvidet dialogisk læsning. Vejledningen er udarbejdet af læsekonsulent Marianne Aaen Thorsen, og tosprogskonsulent,Wenche Sidenius og med konsulentbistand fra Nationalt Videncenter for Læsning.

    Vejledningen kan downloades nedenfor

    Sproggaven - Vejledning til udvidet dialogisk læsning (pdf) 

  • Udviklingsoversigt over færdigheder hos 0-6-årige

    I Sproggaven er der produceret to udviklingsoversigter over henholdsvis de sproglige og motoriske færdigheder hos de 0-6-årige. 

    Oversigterne er målrettet såvel pædagogisk personale som interesserede forældre og kan downloades nedenfor.

  • Tre film om udvidet dialogisk læsning

    Nationalt Videncenter for Læsning og Fredensborg Kommune har produceret tre film, der introducerer de tre faser i den udvidede læsning. Filmene kan se nedenfor.

    Fase 1: Læs og lyt

    I denne film introduceres den første af den udvidede læsnings i alt 3 faser, hvor bogen læses højt for børnene.

    Fase 2: Læs og snak
    I denne film introduceres den anden af den udvidede læsnings i alt 3 faser, hvor børn og pædagog sammen snakker om den læste bog.

    Fase 3: Læs og leg
    I denne film introduceres den tredje af den udvidede læsnings i alt 3 faser, hvor børn og pædagog sammen leger ud fra den læste bog

  • Evaluering af Sproggaven

    Sproggaven evalueres løbende.

    Første gang Sproggaven blev evalueret var i slutningen af 2016, hvor centeret besøgte 8 af kommunens dagtilbud for at observere udvidet dialogisk læsning i aktion og interviewe de deltagende børn og pædagoger. Formålet var at hente viden om, hvordan udvidet dialogisk læsning virker bedst.
    Hent evalueringsrapporten her

    Anden gang Sproggaven blev evalueret var i slutningen af 2017. Datagrundlaget for evalueringsrapporten var otte institutionsbesøg af 2-3 timers varighed, hvor det blev undersøgt, hvilke strategier og metoder ledere og pædagogiske medarbejdere (i dagtilbud) tager i brug, når de mener, den udvidede dialogiske læsning virker bedst.
    Hent evalueringsrapporten her

  • Film: Literacyfremmende pædagogisk arbejde

    I dagtilbuddene er der særligt fokus på, hvordan sprog anvendes i hverdagens rutiner - eller mellemrum. For både når der skal tøj på efter middagsluren og når der skal dækkes bord til frokost er der masser af mulighed for at tale sammen.

    Ved at arbejde med sproget i hverdagens rutiner opdager børnene sproget, hvor det er, og ved at bruge og være nysgerrige på sprog får de et solidt afsæt når senere skal lære at læse og skrive.

    Filmen: Literacyfremmende pædagogisk arbejde, viser hvordan der kan arbejdes med sprog og literacy i hverdagens rutiner.

  • Projektkonsulenter
    Liv Holmgaard Nørrelykke
    Konsulent, Center for Læring, Fritid og Sundhed, Fredensborg Kommune
    lihn@fredensborg.dk
    Mobil: 22249826/Dir. tlf. 72565417

    Liv Holmgaard Nørrelykke er projektleder på Sproggaven.

    Lene Storgaard Brok
    Centerleder, Nationalt Videncenter for Læsning
    lsb@ucc.dk
    41898155

    Lene Storgaard Brok koordinerer Nationalt Videncenter for Læsnings samarbejde med Fredensborg Kommune omkring Sproggaven.

    Charlotte F. Reusch
    Faglig konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
    chre@ucc.dk
    41898825

    Charlotte F. Reusch er projektkonsulent på Sproggaven.

    Henriette Romme Lund
    Faglig konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
    hrlu@ucc.dk
    41897186

    Henriette Romme Lund er projektkonsulent på Sproggaven.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Sproggaven