M som i meningsfuld læseundervisning

Halloween og pralbønner har langt mere med hinanden at gøre, end man umiddelbart går og tror. I hvert fald hvis man er lærer og elev i 1. klasse på Auning Skole i Norddjurs Kommune.
I efteråret læste og skrev eleverne korte, lydrette ord, der passede til halloween. Da sommeren nærmede sig, læste og skrev de om pralbønnens vej fra kim til plante. Ud over progression i elevernes læse- og skriveudvikling er undervisningen rettet mod elevernes interesser og et børneliv anno 2025. Det skyldes, at forløbene er udviklet og gennemført i regi af projekt (Selv)sikker læsestart, hvor der er fokus på læse- og skriveundervisning, der er meningsfuld for eleverne.
Henriette Romme Lund, specialkonsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, besøgte Auning Skole og spurgte Kirsten Bilde Fogh og Kirsten Gjødvad Klinge, som begge er lærere i 1. klasse, om, hvordan de greb undervisning an, og hvad de selv har fået ud af den.