Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • Få forståelsen med
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Lolland skriver
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læseindsatser i små grupper
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • Skriv i naturfag
    • Skrivedidaktik i alle fag
    • Sproggaven med i skole
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Tidsskrift nr. 28: Spirende literacy
    • Tidsskrift nr. 27: Grammatik i kontekst
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • Få forståelsen med
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Lolland skriver
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læseindsatser i små grupper
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • Skriv i naturfag
    • Skrivedidaktik i alle fag
    • Sproggaven med i skole
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Tidsskrift nr. 28: Spirende literacy
    • Tidsskrift nr. 27: Grammatik i kontekst
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Viden om Laesning Viden om Laesning

Forskerklummen

Forskerklummen

12. marts 2021

Fordybede læsere – hvad kan de lære os?

Kristiane Hauer, adjunkt ved KP og ekstern lektor ved KU, skriver i marts måneds forskerklumme om fordybede læsere, og hvad de kan lære os, hvis vi gerne vil have børn og unge til at fordybe sig mere i at læse.

Læs hele klummen
1. februar 2021

Læsevejledning som foranderlig rutine i folkeskolen

I forskerklummen i februar skriver Karina Kiær, ph.d.-studerende ved UC SYD og DPU/AU, om læsevejledningsrutiner ifm. brug af test og data i skolen og diskuterer læsevejledningens betydning for organisatorisk læring.

Læs hele klummen
12. januar 2021

Økokritisk litteraturlæsning

Anna Karlskov Skyggebjerg, lektor ved DPU, AU, skriver i januars forsker-klumme om forbindelsen mellem natur, litteratur og barnelæser, og hun peger på, at økokritikken har relevans i grundskolens litteraturundervisning

Læs hele klummen
7. december 2020

Skrivning er mange ”ting”

December måneds forskerklumme af Solveig Troelsen, lektor ved VIA UC, handler om, hvordan elever og censorer opfatter skrivning ved afgangseksamen i skriftlig fremstilling.

Læs hele klummen
11. november 2020

Hvad er et (godt) scenarie?

Ph.d. og lektor ved AU Simon Skov Fougts forskerklumme handler om scenariedidaktik, hvor fokus er på at gøre undervisningen meningsfuld for eleverne gennem forløb baseret på scenarier. Men hvad er et godt scenarie?

Læs hele klummen
7. oktober 2020

Falske nyheder i børnehøjde

I forskerklummen skriver Jonas Nygaard Blom, lektor ved SDU og Kenneth Reinecke Hansen, lektor ved KP, om elevers typiske læsestrategier i mødet med falske nyheder. De peger på at styrke elevernes mediekritiske læsning.

Læs hele klummen
2. september 2020

Feedback – et potentiale og en udfordring

I forskerklummen for september skriver Vibeke Christensen, lektor ved SDU, om feedback – mundtlig såvel som skriftlig – ifm. elevers produktive arbejde i bred forstand, fx skrivning, filmproduktion og fremlæggelser.

Læs hele klummen
10. august 2020

Børnestavning – en vej til viden om stavning?

Stine Fuglsang Engmose, adjunkt ved Absalon peger i august måneds forskerklumme bl.a. på, at undervisning med børnestavning kan gøre børnehaveklassebørn bedre til at udnytte skriftens lydprincip for enkeltbogstaver.

Læs hele klummen
8. juni 2020

Muntlighet og myndiggjørelse

I junis forskerklumme peger ph.d.-stipendiat Johanne Ur Sæbø på betydningen af læreres bevidsthed, brug og udvikling af klassesamtalens mulighed for fælles faglig udforskning mhp. at styrke elevens stemme og myndighed.

Læs hele klummen
4. maj 2020

Om effekten af at undervise i stavning

Forskerklummen i maj har fokus på effekten af at undervise i stavning. Holger Juul, lektor ved Center for Læseforskning, peger på, at lærere, der underviser i stavning, er i god overens-stemmelse med moderne forskning.

Læs hele klummen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)