Tidsskrift
Lytning
Nr. 36
Lytning er en afgørende sproglig kompetence, som giver adgang til læring og udvikling – og en ofte overset vej til udvikling af både læsning, skrivning og litterære oplevelser. Viden om Literacy nr. 36 handler derfor om lytning.
Som aktiv lytter indgår man altid i en relation med nogen eller noget – podcast, lydfortælling eller andre personer i læringsrummet. Måske derfor er det relativt sjældent udforsket, hvad lytning som delkompetence betyder for elevers læring og udvikling, og hvordan man kan styrke elevers lyttekompetencer. Men lytning har altid været en af de primære kilder til viden, færdigheder og personlig udvikling, og med opblomstring af nye lyttegenrer som podcast og lydbøger fylder lytning mere end nogensinde i børn, unge og elevers tekstlandskaber. Vi håber, at dette temanummer vil skabe opmærksomhed på den lytning, som fylder i literacylandskaberne i og udenfor skolen.
Glæd dig til at læse og lytte med, når tidsskriftet udkommer d. 25. september 2024. Som sædvanligt udkommer to af artiklerne i temanummeret også på lyd.