Om os
Fire indsatsområder
I perioden 2022-2024 arbejder Nationalt Videncenter for Læsning med de nedenstående fire indsatsområder:
Generelle læse- og skrivekompetencer
Centeret skal samle, skabe og sprede viden om tidlig læsning og skrivning, om skrivedidaktik og literacydidaktik for børn, unge og voksne samt invitere til samarbejder om børn, unge og voksnes læsning og skrivning i fritiden.
Eksempler på initiativer:
Projekt (Selv)sikker læsestart
Projekt Lolland skriver
Tidsskriftet Viden om Literacy
Fagspecifikke læse- og skrivekompetencer
Centeret skal samle, skabe og sprede viden om didaktiske tiltag tilpasset fagenes særlige rammer og læse- og skrivepraksisser og understøtte fagprofessionelles samarbejder om udvikling af literacydidaktik.
Eksempler på initiativer:
Projekt Naturfaglig læsning
Udgivelsen Fagspecifik literacy
Vidensunivers: Styrk læsningen på tværs af fag
Skriftsprogsvanskeligheder
Centeret skal samle, skabe og sprede viden om didaktik målrettet børn, unge og voksne i eller i risiko for skriftsprogsvanskeligheder og invitere til samarbejder om børn, unge og voksne i skriftsprogsvanskeligheder.
Eksempler på initiativer:
Projekt Indsats for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
Projekt Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
Hjemmesiden nvol.dk
Læsekultur
Centeret skal samle, skabe og sprede viden om børn, unge og voksnes læsekultur, invitere til samarbejder om læsekultur i dagtilbud, skole, hjem og fritid og formidle viden om læsekultur.
Eksempler på initiativer:
Konferencen Læsekultur fra toodler til teen
Forskerklummen: Lad os tale om læseulyst
Debatindlæg: Hvordan udvikler man en læsekultur for og med alle børn?