Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

01-10-2015 til 30-06-2016

HITTE PÅ

HITTE PÅ skal skabe undersøgende, selvstændigt tænkende og handlende børn, der kan formidle deres idéer og synspunkter såvel mundtligt som skriftligt.

Læs om projektet
15-10-2015 til 01-06-2016

Lektier og læsning på VUC

Formålet med projektet er udvikling af VUC-lærernes didaktiske kompetencer gennem et aktionslæringsforløb med fokus på lektieintegreret undervisning.

Læs om projektet
17-08-2008 til 17-07-2011

Nordisk projektbank

Centret kortlagde eksisterende udviklingsprojekter om læsning, skrivning og sprog i Danmark og Norden. Projekterne blev præsenteret i databasen Nordisk Projektbank.

Læs om projektet
01-09-2015 til 01-12-2015

Pædagoger på sprogvisit - pilotprojekt

Projekt “Pædagoger på sprogvisit - pilotprojekt” havde til formål at udvikle pædagogers sprogstimulerende arbejde i børnehaven i Lolland Kommune.

Læs om projektet
15-07-2012 til 15-08-2015

Skrivedidaktik på mellemtrinnet

Projektet undersøgte, hvordan et øget fokus på skrivning i grundskolens fag kunne fremme elevernes skrivelyst og læseforståelse og dermed bane vejen for øget læring.

Læs om projektet
01-10-2013 til 21-07-2016

Strukturerede tekstsamtaler

Målet med projektet var at afprøve to programmer, der skulle styrke tekstforståelsen og den sociale velfærd hos 13-16-årige danske, svenske og finske skoleelever med autisme eller udviklingsforstyrrelser.

Læs om projektet
01-11-2009 til 04-03-2011

En kvalitativ undersøgelse af læsevejlederfunktionen

Projektet var en kvalitativ undersøgelse af læsevejlederfunktionen og af læsevejlederuddannelsen med udgangspunkt i en undersøgelse af læsevejledernes praksis på skolerne.

Læs om projektet
01-05-2010 til 31-03-2012

Lyt, læs og lær

I projektet blev læseteknologiens didaktiske muligheder og begrænsninger på skolens tre trin, indskolingsafdelingen, mellemtrinet og udskolingsafdelingen, udviklet, iagttaget, analyseret og beskrevet.

Læs om projektet
04-05-2010 til 04-12-2013

Læsemagasinet og Læsetips

Tv-kanalen DK4, fagbladet Folkeskolen og Nationalt Videncenter for Læsning er af to omgange gået sammen om at udvikle og producere tv-programmer om læsning, skrivning og sprog.

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)