Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

01-03-2016 til 01-12-2016

FVU med fokus på produktiv skriftlighed for tosprogede

Nationalt Videncenter for Læsning gennemfører i samarbejde med VUC Videnscenter en mini-undersøgelse af FVU-undervisernes skrivedidaktiske praksis.

Læs om projektet
01-01-2016 til 01-06-2020

Sproggaven

Sproggaven er et tiltag i Fredensborg Kommune, der har til formål at kvalificere og systematisere det sprogunderstøttende pædagogiske arbejde i dagtilbud.

Læs om projektet
01-01-2016 til 31-12-2018

Tidlig literacy - tidlig numeracy

Tidlig literacy - tidlig numeracy er et projekt i Frederiksberg Kommune, der skal kvalificere arbejdet med læse- og skriveforståelse, matematisk forståelse og sprogkompetencer i den tidlige indskoling.

Læs om projektet
15-10-2015 til 01-06-2016

Lektier og læsning på VUC

Formålet med projektet er udvikling af VUC-lærernes didaktiske kompetencer gennem et aktionslæringsforløb med fokus på lektieintegreret undervisning.

Læs om projektet
01-10-2015 til 30-06-2016

HITTE PÅ

HITTE PÅ skal skabe undersøgende, selvstændigt tænkende og handlende børn, der kan formidle deres idéer og synspunkter såvel mundtligt som skriftligt.

Læs om projektet
01-09-2015 til 01-12-2015

Pædagoger på sprogvisit - pilotprojekt

Projekt “Pædagoger på sprogvisit - pilotprojekt” havde til formål at udvikle pædagogers sprogstimulerende arbejde i børnehaven i Lolland Kommune.

Læs om projektet
01-08-2015 til 30-06-2016

Tekster med strøm på

Projektet Tekster med strøm på undersøger og beskriver elevers og læreres uformelle og formelle brug af digitale, multimodale tekster

Læs om projektet
31-07-2015 til 01-07-2017

Evaluering af læsevejlederfunktionen på EUD-området

Nationalt Videncenter for Læsning gennemfører i samarbejde med UC Syd en evaluering af læsevejledernes muligheder for at støtte faglærerne og udvikle nye strategier for læsestøttende undervisning.

Læs om projektet
04-05-2014 til 31-12-2015

Viden om Literacy - live og Spørg om Læsning

Tv-kanalen dk4 og Nationalt Videncenter for Læsning har produceret programmerne: Viden om Literacy – live og Spørg om Læsning. De kan ses på dk4 og på centerets kanal på YouTube.

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)