Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • nvol.dk
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • nvol.dk
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

01-05-2023 til 01-06-2024

Fra ordforråd til sprogforståelse

Hvordan finder vi elever med alvorlige sprogforståelsesvanskeligheder i indskolingen? Projektet udvikler redskab til overset elevgruppe.

Læs om projektet
01-08-2023 til 31-07-2026

Skrivesucces for elever med ordblindhed

Projektet har til formål at styrke den skriftlige fremstilling hos elever i skriftsprogsvanskeligheder, herunder ordblinde elever.

Læs om projektet
02-01-2023 til 31-12-2025

Laboratorium for digital læsedidaktik

Laboratorium for digital læsedidaktik er et kompetenceudviklingsprojekt om udvikling af et didaktisk laboratorium for digital læsning.

Læs om projektet
01-08-2022 til 30-06-2023

Digital læsning og fagportaler

I pilotprojektet undersøger vi realiserede læsepraksisser, når undervisningen foregår med fagportaler i mellemtrinnets kulturfag.

Læs om projektet
01-01-2022 til 31-12-2026

Naturfaglig læsning

Projektet er et praksisudviklende forskningsprojekt, der har til formål er at udvikle en ny naturfaglig læsedidaktik.

Læs om projektet
01-08-2021 til 01-08-2025

Lolland skriver

Projektet "Lolland skriver" udvikler skrivedidaktiske kompetencer for alle lærere på udvalgte årgange på alle skoler i Lolland Kommune.

Læs om projektet
01-01-2021 til 31-12-2022

Læseindsatser i små grupper

I samarbejde med KU kortlægger NVL indsatser i små grupper målrettet elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet. Projektet er et led i Børne- og Undervisningsministeriets udviklings- og investeringsprogram.

Læs om projektet
01-01-2021 til 31-12-2022

Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder

I samarbejde med KU kortlægger NVL indsatser for elever i 0.-2. klasse, der vurderes at have sprogforståelsesvanskeligheder. Projektet er et led i Børne- og Undervisningsministeriets udviklings- og investeringsprogram.

Læs om projektet
01-04-2020 til 01-07-2021

Skrivedidaktik i alle fag

I projektet skal en lokalt forankret skrivedidaktik styrke elevernes skriftlige kompetencer i fagene og udvikle læreres, vejlederes og lederes samarbejde om skrivning i fagene.

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)