Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

01-01-2020 til 30-06-2022

Få forståelsen med

Projektet arbejder med ordtilegnelsesstrategier og sætter endvidere fokus på elevernes forståelsesmonitorering og på deres evne til at danne inferenser, mens de læser.

Læs om projektet
10-12-2019 til 31-12-2022

Læsesucces for ordblinde børn

Læsesucces for ordblinde børn er særlig målrettet ”dobbeltudfordrede børn” og gennemføres i samarbejde med 12 skoler fra 12 kommuner og landets seks professionshøjskoler.

Læs om projektet
01-03-2019 til 31-03-2021

PLAYMORE - Play-Based Motor Cognitive Training for Improved Reading

Projekt PLAYMORE retter sig mod børn i indskolingen og undersøger over tre år, om det har en betydning, hvis man kombinerer forskellige motiverende og legende bevægelser med undervisning i bogstavkendskab (form, navn og…

Læs om projektet
01-02-2019 til 01-12-2020

Lyst til læsebånd i hele landet

Mange skoler har læsebånd, hvor børnene læser 20-30 minutter hver dag. Der er dog ikke kendte erfaringer med, at folkebiblioteker bidrager til at udvikle og kvalificere læsebåndene.

Læs om projektet
01-01-2019 til 31-12-2021

Ind i øret – ud i skolen

Projektet går ud på at formidle viden om elevers læse-skriveudvikling med særlig fokus på differentiering i forhold til højtbegavede elever.

Læs om projektet
01-09-2018 til 31-03-2023

ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills

Projektet har til formål at udvikle en model til bestemmelse af udviklingsniveauer i børns tidlige skrivning. Modellen skal danne grundlag for udvikling af automatiseret vurdering af elevers tekster skrevet på digitale d…

Læs om projektet
01-09-2018 til 01-04-2020

Spiljournalist.dk

Projektet er et undervisningsforløb baseret på erfaringer med spiljournalist.dk i en 7. og en 8. klasse på to skoler. spiljournalist.dk er en online-platform og er tænkt som et gratis e-magasin om spil og spilkultur.

Læs om projektet
01-06-2018 til 01-09-2019

Læsehelte i Sønderborg

Med Læsehelte ønsker Biblioteket Sønderborg at facilitere litteraturformidling fra barn til barn på skolerne i Sønderborg Kommune. Centeret evaluerer projektet.

Læs om projektet
01-02-2018 til 15-06-2020

Gramma3

Hvordan praktiseres grammatikundervisning i skolens tre største sprogfag? Studiet udvikler viden om, hvordan undervisning i dansk, engelsk og tysk praktiseres og forstås af lærere og elever.

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)