Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Viden og værktøjer

Projektrapporter

Hent rapporter (pdf) fra centerets forsknings- og udviklingsprojekter ved at klikke på boksene nedenfor.

Opdagende skrivning i natur/teknologi-undervisningen

I denne rapport præsenteres indhold, fremgangsmåde og resultater fra følgeforskningen knyttet til projektet Læring af naturfaglige begreber gennem bogproduktion i indskolingen.

Læseindsatser i små grupper

Projektet handler om, hvordan skoler med fordel kan arbejde med at støtte elever med læsevanskeligheder på mellemtrinnet. Hovedrapporten opsummerer anbefalinger og baggrund.

Læseindsatser i små grupper: delrapport 1

Kortlægning af indsatser organiseret i små grupper for elever med læsevanskeligheder i 3.-6. klasse. Systematisk overblik over eksisterende effektundersøgelser.

Læseindsatser i små grupper: delrapport 2

Praksiskortlægningens spørgeskemaundersøgelse.

Læseindsatser i små grupper: delrapport 3

Praksiskortlægningens interviewundersøgelse.

Indsatser for elever med sprogforståelsesvanske-ligheder

Projektet handler om, hvordan skoler med fordel kan arbejde med at støtte elever med sprogforståelsesvanske-ligheder i indskolingen. Hovedrapporten sammenfatter resultaterne af det samlede kortlægningsarbejde.

Indsatser for elever med sprogforståelsesvanske-ligheder: delrapport 1

Forskningskortlægning af indsatser for elever med sprogforståelsesvanske-ligheder.

Indsatser for elever med sprogforståelsesvanske-ligheder: delrapport 2

Praksiskortlægningens spørgeskemaundersøgelse.

Indsatser for elever med sprogforståelsesvanske-ligheder: delrapport 3

Praksiskortlægningens interviewundersøgelse.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)