Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Viden og værktøjer

Podcast

Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.

Skab gode lyttemiljøer i dagtilbud og indskoling

09-09-2024

Børn lærer sprog ved at deltage i meningsfulde og varierede samtaler, hvor de lytter til andre og selv har mulighed for at byde ind. Denne artikel sætter fokus på vigtigheden af at skabe gode lyttemiljøer, for at alle børn kan udvikle deres sprog bedst muligt. Artiklen peger først på, hvordan lytning i dagtilbud og skole ofte kommer til at handle om, at børnene skal sidde stille. Herefter introduceres et eksempel på et godt lyttemiljø for børn omkring indskolingsalderen. Eksemplet viser, at et godt lyttemiljø både handler om det fysiske lydmiljø, men også om det pædagogiske sprogmiljø, der skabes af de voksne omkring børnene i både dagtilbud og indskoling. Artiklen rundes af med at opstille fem gode råd til lærere og pædagoger til det videre arbejde med lytning i praksis.

Artiklen er skrevet af Charlotte Øhrstrøm og Mette Ginman, lektorer ved Købehavns Professionshøjskole, og den kan læses i sin oprindelige version i tidsskriftet Viden om Literacy nr. 36.

Bearbejdet og oplæst af Anne-Laura Hedegaard for Nationalt Videncenter for Læsning. 

Lytning i danskfaget - et uforløst potentiale

09-09-2024

Denne artikel sætter fokus på lytning som en væsentlig læringsstrategi i skolen og i danskfaget. Artiklen bygger på et igangværende ph.d.-projekt, som undersøger, hvad der karakteriserer den lyttepraksis, der forekommer ved forskellige lyttesituationer i danskundervisningen på mellemtrinnet. 

Artiklen er skrevet af lektor ved UC Syd og ph.d.-studerende Lene Illum og findes i sin oprindelige skriftlige form i tidsskriftet Viden om Literacy nr. 36.

Bearbejdet og oplæst af Anne-Laura Hedegaard.

Logopæder på sproglig udebane

03-09-2024

Når børn vokser op med flere sprog, kan man både komme til at over- og underdiagnosticere sprogforstyrrelsen DLD. Men der findes gode værktøjer og viden om, hvordan man bør gribe opgaven an. Dette afsnit af vores podcastserie om sprogforstyrrelsen DLD handler om DLD hos flersprogede børn. Logopæderne Birgitte Bønding og Camilla Markvadsen gæster studiet med deres viden om, hvilke udredningsmaterialer forskningen peger på som de bedste til at identificere DLD blandt flersprogede børn, og de kommer med en række anbefalinger til, hvad du kan gøre i praksis. 

Denne podcast er femte afsnit i en podcastserie, hvor audiologopæder samtaler om centrale temaer inden for det logopædiske arbejde med særlig fokus på sprogforstyrrelsen DLD. Ønsket med samtalerne er at lægge op til refleksion og drøftelser i logopædfaglige grupper på landets PPR-kontorer om praksis, muligheder og dilemmaer. Bl.a. ud fra en række refleksionsspørgsmål, som afslutter hvert afsnit. Spørgsmålene til afsnit 5 finder du her

Podcasten er tilrettelagt af Birgitte Bønding og Camilla Markvadsen i samarbejde med Anne-Laura Hedegaard. Produktion: Anne-Laura Hedegaard. 

Fagspecifik literacy - undervisning i tekster, læsning og sprog i fagene

02-07-2024

For de to naturfagslærere Helle Houkjær og Martin Trangeled Roslundh, der begge er naturfagslærere på Krogårdskolen i Greve, er det helt nødvendigt at arbejde med fagord, tekster og tekstlæsning i undervisningen. I denne podcast fortæller de om det sprogligt specifikke for deres forskellige fag, og hvordan de tilrettelægger undervisning, der tager højde for fagets sprog og tekster. 

Del siden på email

Du deler et link til siden: Podcast