Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.
Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.
Kristine Kabel om hvordan udskolingselever forholder sig til skønlitteratur
14-12-2017
Kristine Kabel, lektor på UCC, fulgte i sit ph.d. projekt litteraturundervisningen i tre forskellige 8. klasser og så at eleverne forholdt sig til de litterære figurer på en måde, hun har valgt at kalde, en diskret involverethed.
Produceret af: Nationalt Videncenter for Læsning, Henriette Romme Lund
Maja Lucas om litterær kvalitet
14-12-2017
Hvordan kan man vurdere litteratur? I denne podcast fortæller litteraturforsker og forfatter Maja Lucas om sin ph.d.-afhandling ’Intensitet – som litterært vurderingskriterium og litterær kvalitet’.
Produceret af: Nationalt Videncenter for Læsning, Kristiane Hauer
Sprog giver faglig læring- om videns- og spørgsmålskort i biologi
14-12-2017
I dette interview fortæller Jacob Rossing, som underviser 8. klasse i biologi, hvordan han har gennemført undervisning med videns- og spørgsmålskort samt mini-fremlæggelser ved eleverne.
Produceret af: Nationalt Videncenter for Læsning, Henriette Romme Lund
Rachel Röst Læs for livet
14-12-2017
Nationalt Videncenter for Læsning er taget på besøg hos nonprofitorganisationen Læs for Livet, hvor organisationens stifter, Rachel Röst, fortæller om, hvordan man laver skræddersyede biblioteker til udsatte børn.
Produceret af: Kristiane Hauer