Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Viden og værktøjer

Podcast

Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.

Logopæder på sproglig udebane

03-09-2024

Når børn vokser op med flere sprog, kan man både komme til at over- og underdiagnosticere sprogforstyrrelsen DLD. Men der findes gode værktøjer og viden om, hvordan man bør gribe opgaven an. Dette afsnit af vores podcastserie om sprogforstyrrelsen DLD handler om DLD hos flersprogede børn. Logopæderne Birgitte Bønding og Camilla Markvadsen gæster studiet med deres viden om, hvilke udredningsmaterialer forskningen peger på som de bedste til at identificere DLD blandt flersprogede børn, og de kommer med en række anbefalinger til, hvad du kan gøre i praksis. 

Denne podcast er femte afsnit i en podcastserie, hvor audiologopæder samtaler om centrale temaer inden for det logopædiske arbejde med særlig fokus på sprogforstyrrelsen DLD. Ønsket med samtalerne er at lægge op til refleksion og drøftelser i logopædfaglige grupper på landets PPR-kontorer om praksis, muligheder og dilemmaer. Bl.a. ud fra en række refleksionsspørgsmål, som afslutter hvert afsnit. Spørgsmålene til afsnit 5 finder du her

Podcasten er tilrettelagt af Birgitte Bønding og Camilla Markvadsen i samarbejde med Anne-Laura Hedegaard. Produktion: Anne-Laura Hedegaard. 

Fagspecifik literacy - undervisning i tekster, læsning og sprog i fagene

02-07-2024

For de to naturfagslærere Helle Houkjær og Martin Trangeled Roslundh, der begge er naturfagslærere på Krogårdskolen i Greve, er det helt nødvendigt at arbejde med fagord, tekster og tekstlæsning i undervisningen. I denne podcast fortæller de om det sprogligt specifikke for deres forskellige fag, og hvordan de tilrettelægger undervisning, der tager højde for fagets sprog og tekster. 

Hvad er fagspecifik literacy?

02-07-2024

Der er tekster i alle fag! Derfor er det vigtigt at interessere sig for fagspecifik literacy.

I denne podcast forklarer læseforskeren Jesper Bremholm, hvad fagspecifik literacy er, og giver eksempler på fagspecifik literacy i fag som matematik, historie og naturfag.

Kan man designe sig til mere læselyst for børn?

05-06-2024

En kæmpestor bog, hvor børn går på opdagelse og aktiverer sanserne sammen med en god historie, en stor omfavnende og blækspruttelignende samling af puder, hvor børn kan indrette sig og sidde sammen med hver sin bog, eventyrlige køjesenge med lys og hemmelige koder og missioner på biblioteket er alle eksempler på, hvad der kan opstå, når bibliotekarer, kunstnere, designere, læsevejledere og selvfølgelig børn arbejder sammen om at understøtte børns læselyst.

Dette er en lytteartikel i serien af oplæste artikler fra tidsskriftet Viden om Literacy, der udgives to gange årligt af Nationalt Videncenter for Læsning.

Artiklen er skrevet af Maria Lyndgaard Petersen, Karen Feder, Marion Tirsgaard, Rikke Graff Brink & Hanne Holm Johansen. Du finder artiklen her

Læs hele temanummeret: Viden om Literacy nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs her.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Podcast