Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.
Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.
Hvad er fagspecifik literacy?
02-07-2024
Der er tekster i alle fag! Derfor er det vigtigt at interessere sig for fagspecifik literacy.
I denne podcast forklarer læseforskeren Jesper Bremholm, hvad fagspecifik literacy er, og giver eksempler på fagspecifik literacy i fag som matematik, historie og naturfag.
Kan man designe sig til mere læselyst for børn?
05-06-2024
En kæmpestor bog, hvor børn går på opdagelse og aktiverer sanserne sammen med en god historie, en stor omfavnende og blækspruttelignende samling af puder, hvor børn kan indrette sig og sidde sammen med hver sin bog, eventyrlige køjesenge med lys og hemmelige koder og missioner på biblioteket er alle eksempler på, hvad der kan opstå, når bibliotekarer, kunstnere, designere, læsevejledere og selvfølgelig børn arbejder sammen om at understøtte børns læselyst.
Dette er en lytteartikel i serien af oplæste artikler fra tidsskriftet Viden om Literacy, der udgives to gange årligt af Nationalt Videncenter for Læsning.
Artiklen er skrevet af Maria Lyndgaard Petersen, Karen Feder, Marion Tirsgaard, Rikke Graff Brink & Hanne Holm Johansen. Du finder artiklen her.
Læs hele temanummeret: Viden om Literacy nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs her.
Sprogudviklende undervisning med tablets som værktøj
05-06-2024
Projekterne Sproggaven og Sproggaven med i skole har bl.a. brugt tablets til at tilrettelægge sprogudviklende aktiviteter. Ved at optage og fastholde en given situation kan tabletten bruges som afsæt for sprogudviklende samtaler, på samme måde som bøger kan gennem dialogisk læsning.
Dette er en lytteartikel i serien af oplæste artikler fra tidsskriftet Viden om Literacy, der udgives to gange årligt af Nationalt Videncenter for Læsning.
Artiklen er skrevet af Eva Theilgaard Brink & Sara Hannibal, som begge er lektorer i dansk ved læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Du finder artiklen her.
Læs hele temanummeret: Viden om Literacy nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs her.
Fra firlænget gård til flerspektret læsecenter
15-12-2023
Hør Lene Storgaard Broks billedrige beretning om, hvordan hun blev en læser.
Vi starter på en firlænget gård uden for Nørre Snede, hvor Lene Storgaard Brok voksede op, og vi ender i Nationalt Videncenter for Læsning, hvor hun har stået i front for projekter, formidlingstiltag og ikke mindst for en voksende medarbejdergruppe. Undervejs har hun mødt både personer og genstande, som har inspireret hende til læsning. Det være sig en hylde under et teaktræsbord og et aflåst bogskab på loftet i barndomshjemmet, det være sig lærere og det være sig de mange tekster, hun har læst.
Den 7. december 2023 holdt Lene Storgaard Brok sin afskedstale. Det er den, du her kan lytte til. Efter 9 år som leder af Nationalt Videncenter for Læsning overlader hun posten til Anna Karlskov Skyggebjerg.