Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.
Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.
Elsk din undervisningsplan
11-12-2024
I denne podcast møder vi en erfaren ordblindelærer for voksne, Kirstine Tanggaard Heyde, ordblindelærer og testlærer på HF og VUC Roskilde-Køge, som fortæller, hvordan hun bruger undervisningsplanerne sammen med sine kursister. Det handler om at sætte realistiske kompetencemål, som kursisten selv kan evaluere på. Vi kommer også omkring logbøger som evalueringsværktøj.
Podcasten er afsnit 1 i en podcastserie om ordblindeundervisning for voksne udgivet af Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder. På hjemmesiden finder du alle afsnit i podcastserien og en række værktøjer - lige til at printe ud og arbejde videre med: En række konkrete eksempler på undervisningsplaner for forskellige typer af kursister, skabeloner til planer, kursistens logbog og evalueringer. Du kan også downloade arbejdsspørgsmål til kompetenceudvikling sammen med dine kolleger.
Idé og tilrettelæggelse: Marie Wolter Bertelsen
Producent: Anne-Laura Hedegaard
Supplerende undervisning: En overset mulighed i skolens værktøjskasse
21-10-2024
På Sct. Nicolai Skole i Køge har de nu to års erfaring med supplerende undervisning, som elever og dansklærer kalder “morgendansk”. Stine Fuglsang Engmose har været på besøg i undervisningen og efterfølgende talt med dansklæreren Tina Susanne Pedersen, skolens leder Lotte Wise Nowak og læsevejlederen Charifa Benali. I podcasten kan du høre klip fra besøget og høre, hvad de klip satte gang i af faglige refleksioner hos læseforskerne Anne-Mette Veber Nielsen og Stine Fuglsang Engmose.
Når du har lyttet til podcasten, kan du overveje disse spørgsmål sammen med dine kolleger:
Hvordan kan vi komme i gang med at afprøve, evaluere og videreudvikle supplerende undervisning på vores skole?
Hvilke elever vil vi have fokus på i den supplerende undervisning?
Hvilke fagpersoner skal i spil i forhold til formålet med undervisningen og de elever, vi gerne vil støtte?
Podcasten er tilrettelagt af Stine Fuglsang Engmose og produceret af Anne-Laura Hedegaard.
Skab gode lyttemiljøer i dagtilbud og indskoling
09-09-2024
Børn lærer sprog ved at deltage i meningsfulde og varierede samtaler, hvor de lytter til
andre og selv har mulighed for at byde ind. Denne artikel sætter fokus på vigtigheden af
at skabe gode lyttemiljøer, for at alle børn kan udvikle deres sprog bedst muligt. Artiklen
peger først på, hvordan lytning i dagtilbud og skole ofte kommer til at handle om, at børnene skal sidde stille. Herefter introduceres et eksempel på et godt lyttemiljø for børn omkring indskolingsalderen. Eksemplet viser, at et godt lyttemiljø både handler om det fysiske lydmiljø, men også om det pædagogiske sprogmiljø, der skabes af de voksne omkring børnene i både dagtilbud og indskoling. Artiklen rundes af med at opstille fem gode råd til lærere og pædagoger til det videre arbejde med lytning i praksis.
Artiklen er skrevet af Charlotte Øhrstrøm og Mette Ginman, lektorer ved Købehavns Professionshøjskole, og den kan læses i sin oprindelige version i tidsskriftet Viden om Literacy nr. 36.
Bearbejdet og oplæst af Anne-Laura Hedegaard for Nationalt Videncenter for Læsning.
Lytning i danskfaget - et uforløst potentiale
09-09-2024
Denne artikel sætter fokus på lytning som en væsentlig læringsstrategi i skolen og i danskfaget. Artiklen bygger på et igangværende ph.d.-projekt, som undersøger, hvad der karakteriserer den lyttepraksis, der forekommer ved forskellige lyttesituationer i danskundervisningen på mellemtrinnet.
Artiklen er skrevet af lektor ved UC Syd og ph.d.-studerende Lene Illum og findes i sin oprindelige skriftlige form i tidsskriftet Viden om Literacy nr. 36.