Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.
Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.
Ole Freil om numeracy og matematisk opmærksomhed
14-12-2017
Lektor, cand.pæd. i matematik Ole Freil fortæller om matematisk kompetence, numeracy og dialogens betydning for arbejdet med matematisk opmærksomhed i skolen. Podcasten er optaget i forbindelse med Ole Freils artikelbidrag ’At lytte med det matematiske øre’ til tidsskriftet ’Viden om literacy’, nr. 22, der udkom i september 2017.
Produceret af: Kristiane Hauer
Multimodalitet i indskolingen
14-12-2017
Der er stort potentiale i at arbejde med multimodalitet i indskolingen. Især hvis det former sig som et tværfagligt samarbejde mellem dansk og billedkunst. Det viser et udviklingsprojekt lavet af lektor i dansk, cand.mag. Mikkeline Blatt Hoffmeyer og lektor, cand.pæd. i billedpædagogik Karen Merete Brandt – begge fra Professionshøjskolen Metropol.
Produceret af: Kristiane Hauer
Lena Basse om samtalens betydning
14-12-2017
Lektor Lena Basse fra Professionshøjskolen Absalon fortæller om samtalens betydning for det pædagogiske arbejde med literacy i indskolingen. Podcasten er optaget i forbindelse med Lena Basses artikelbidrag ’Det er ligesom tal, bare med bogstaver’ til tidsskriftet ’Viden om Literacy’, nr. 22, der udkom i september 2017.
Produceret af: Kristiane Hauer
Jeppe Bundsgaard taler om digitale spor
14-12-2017
Hver gang vi er online, sætter vi digitale spor, der bl.a. kan udnyttes kommercielt. Det ved vi godt – men vi ved ikke, hvad vi skal gøre ved det. I denne podcast taler Nationalt Videncenter for Læsning med professor Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, om, hvordan vi skal forholde os kommunikationskritisk til de digitale spor.
Produceret af: Kristiane Hauer