Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

01-02-2018 til 15-06-2020

Gramma3

Hvordan praktiseres grammatikundervisning i skolens tre største sprogfag? Studiet udvikler viden om, hvordan undervisning i dansk, engelsk og tysk praktiseres og forstås af lærere og elever.

Læs om projektet
01-01-2018 til 31-10-2018

Skrivedidaktik i alle fag i skolen

Projektet skal give lærerne mulighed for at kvalificere egen undervisning gennem et styrket fokus på at skrive sig til læring i fag og dermed bidrage til at styrke elevers læring og trivsel i skolen.

Læs om projektet
01-11-2017 til 30-09-2020

Godt begyndt

Godt begyndt er et treårigt projekt, der skal understøtte et systematisk samarbejde om sprog og kulturelle tilbud mellem dagplejere, vuggestuepædagoger og bibliotekarer i Lolland Kommune.

Læs om projektet
01-10-2017 til 30-06-2023

GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century

Projektet har til formål at udvikle evidensbaseret og praksisnær viden om, hvordan spilrelaterede læringsaktiviteter, evalueringsredskaber og didaktiske designprincipper kan øge elevers motivation og 21st century skills.…

Læs om projektet
01-10-2017 til 31-10-2018

Læsning på digitale enheder

Projektet omdanner og formidler den nyeste forsknings- og udviklingsviden om læsning på digitale enheder, dels via et vidensnotat, dels via et praksisrettet materiale.

Læs om projektet
01-08-2017 til 31-12-2019

Styrket skriftlighed på hf

Projektet udvikler hf-underviseres kompetencer som skrivevejledere i skriftlig dansk, historieopgaven samt større skriftlig opgave.

Læs om projektet
01-02-2017 til 31-12-2019

Tidlige læsere – tidlig indsats til talenter

Målet med projektet er, at flere elever skal opleve børnehaveklassen og danskundervisningen i 1. og 2. klasse som tilpasset deres læseudvikling, behov og interesser, så alle bliver udfordret og stimuleret på måder, der p…

Læs om projektet
01-10-2016 til 01-03-2018

Greb til læselyst

Med projektet ”En generation af stærke læsere – greb til læselyst” vil Tænketanken Fremtidens Biblioteker, Københavns Biblioteker, Læremiddel.dk og Nationalt Videnscenter for Læsning sammen sætte fokus på børns læselyst.…

Læs om projektet
01-08-2016 til 30-06-2018

Idekatalog til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart

Centeret vil udgive et idekatalog med 30 idéer til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart. Kataloget er til inspiration for pædagoger og lærere.

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)