Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Læseindsatser i små grupper
    • Sproggaven med i skole
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Tidsskrift nr. 29: Når undervisningen digitaliseres
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
    • Skrivedidaktik og skriveforskning
    • "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring
    • Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle
    • Alle udgivelser
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Forskerklummen

Forskerklummen

8. marts 2019

Nabosprogsforståelse som sprogligt dannelsesmål

Nabosprogsundervisning forbinder sig med fælleseuropæiske ambitioner om at fremme sproglig og kulturel diversitet i uddannelsessystemet. Det mener Tom Steffensen, som har skrevet marts måneds forskerklumme.

Læs hele klummen
18. februar 2019

Navigation, når vi læser på nettet

Hvilken læseundervisning udvikler eleverne til gode navigatorer i og læsere af nettekster? Det sætter Tove Stjern Frønes, Universitet i Oslo, fokus på i februar måneds forskerklumme.

Læs hele klummen
9. januar 2019

Didaktiske principper for skriveundervisning – hvad er det?

Det vrimler med didaktiske principper. De kan dog forstås ud fra forskellige perspektiver og det gør dét at forholde sig til dem til en grunddidaktisk faglighed. Det påpeger Jens Jørgen Hansen i denne forskerklumme.

Læs hele klummen
3. december 2018

It-støtte til ordblinde: hjælp til selvhjælp?

Forskerne Elisabeth Arnbak og Dorte Klint Petersen har undersøgt ordblinde elevers brug af it-redskaber. I denne forskerklumme fremlægger de nogle af fundene.

Læs hele klummen
7. november 2018

Hvad er game literacy?

Børn udvikler et væld af kompetencer i og rundt om de computerspil, som de bruger en stor del af deres fritid på. I november måneds forskerklumme sætter Thorkil Hanghøj fokus på game literacy.

Læs hele klummen
22. oktober 2018

Unge, literacy og arbejdsliv

Skolen uddanner til livet - og til arbejdslivet. Det er lettere sagt end gjort. I oktober måneds forskerklumme diskuterer Bettina Buch, docent, hvordan skolen kan lære eleverne at begå sig i arbejdslivet senere hen.

Læs hele klummen
1. oktober 2018

Skribentens spor i sproget. Om sproglig analyse af plagiering

Eleverne skal lære, hvor grænsen går mellem inspiration og plagiat samt tilegne sig en passende skriftsproglig variationsbredde. Det mener Tanya Karoli Christensen, KU, der står bag september måneds forskerklumme.

Læs hele klummen
3. september 2018

Læsedebatten på fast grund

I denne forskerklumme sætter professor Jørgen Frost, Universitetet i Oslo, fokus på forhold, han mener burde få konkrete følger for, hvordan man tænker læseundervisningen – især begynderundervisningen.

Læs hele klummen
13. juni 2018

Tidlig literacy og den styrkede læreplan i dagtilbud

I juni måneds forskerklumme refererer Ida Kornerup, KP, til den norske forsker Liv Gjems' arbejde med literacy for at diskutere og forstå, hvordan vi bedst kan arbejde med tidlig literacy i dagtilbud.

Læs hele klummen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)