Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Viden om Laesning Viden om Laesning

Viden og værktøjer

Forskerklummen

Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen inden for literacy-feltet. Klummen redigeres af Kristine Kabel, Lektor ved DPU, Aarhus Universitet og Lene Storgaard Brok, centerleder i Nationalt Videncenter for Læsning.

14. juni 2021

Klassens SoMe-landskab

Lektor på KU Janus Spindler Møllers forskerklumme handler om projektet SoMeFamily, som har undersøgt en gruppe gymnasieelevers brug af sociale medier, bl.a. i forhold til opbyggelsen af nye fællesskaber.

Læs hele klummen
25. maj 2021

Læsning som en rutinepræget aktivitet eller med hele kroppen på et fysisk sted?

Adjunkt ved UCL Pernille Damm Mønsted Pjedsted introducerer i denne forskerklumme en stedorienteret litteraturtilgang, som skal udvikle elevernes fortolknings- og læseoplevelser via fysiske oplevelser af steder.

Læs hele klummen
30. april 2021

En ordentlig vurdering – skriftlige prøver i dansk

Professor ved SDU Nikolaj Elfs forskerklumme omhandler, hvordan bedømmerreliabiliteten i dansk kan forbedres, sådan at elevtekster ikke vurderes så forskelligt, som tilfældet er i den skriftlige prøve i dansk i 9. kl.

Læs hele klummen
12. marts 2021

Fordybede læsere – hvad kan de lære os?

Kristiane Hauer, adjunkt ved KP og ekstern lektor ved KU, skriver i marts måneds forskerklumme om fordybede læsere, og hvad de kan lære os, hvis vi gerne vil have børn og unge til at fordybe sig mere i at læse.

Læs hele klummen
1. februar 2021

Læsevejledning som foranderlig rutine i folkeskolen

I forskerklummen i februar skriver Karina Kiær, ph.d.-studerende ved UC SYD og DPU/AU, om læsevejledningsrutiner ifm. brug af test og data i skolen og diskuterer læsevejledningens betydning for organisatorisk læring.

Læs hele klummen
12. januar 2021

Økokritisk litteraturlæsning

Anna Karlskov Skyggebjerg, lektor ved DPU, AU, skriver i januars forsker-klumme om forbindelsen mellem natur, litteratur og barnelæser, og hun peger på, at økokritikken har relevans i grundskolens litteraturundervisning

Læs hele klummen
7. december 2020

Skrivning er mange ”ting”

December måneds forskerklumme af Solveig Troelsen, lektor ved VIA UC, handler om, hvordan elever og censorer opfatter skrivning ved afgangseksamen i skriftlig fremstilling.

Læs hele klummen
11. november 2020

Hvad er et (godt) scenarie?

Ph.d. og lektor ved AU Simon Skov Fougts forskerklumme handler om scenariedidaktik, hvor fokus er på at gøre undervisningen meningsfuld for eleverne gennem forløb baseret på scenarier. Men hvad er et godt scenarie?

Læs hele klummen
7. oktober 2020

Falske nyheder i børnehøjde

I forskerklummen skriver Jonas Nygaard Blom, lektor ved SDU og Kenneth Reinecke Hansen, lektor ved KP, om elevers typiske læsestrategier i mødet med falske nyheder. De peger på at styrke elevernes mediekritiske læsning.

Læs hele klummen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)