De higer og søger efter nye letlæsningsbøger

Når eleverne skal lære at læse på Auning Skole i Norddjurs Kommune, sker det med systemet Den første læsning. Her udvikler de deres afkodnings- og læsefærdighed i selskab med karaktererne Ida og Emil.

Imidlertid er det ikke alle elever, der kan holde det læsetempo, som Ida og Emil sætter, og for bedre at kunne tilbyde dem tekster, som matcher deres læseniveau, og som kan give dem succesoplevelser med læsning, skal skolen nu til at indkøbe en bred palet af letlæsningsbøger. Man ved nemlig, at det er af afgørende betydning for børns læseudvikling, at de kan øve sig i at læse i materialer, der matcher deres niveau.

Bogindkøbet sker som en del af projektet (Selv)sikker læsestart, som Nationalt Videncenter for Læsning står bag, og som er støttet af Nordea-fonden. Her samarbejder børnehaveklasseledere, pædagoger og lærere på fire skoler i Horsens og Norddjurs kommuner om at udvikle god læsedidaktik i indskolingen, og til at understøtte det er der afsat særskilte midler til bogindkøb.

Henriette Romme Lund, der er konsulent i centeret, spurgte Karina Axelsen, der er afdelingsleder på Auning Skole, Camilla Storm, der er læringsvejleder og skolebibliotekar samme sted, og kommunens læsekonsulent Lillian Byrialsen om, hvilke tanker de har gjort sig i forbindelse med bogindkøbet.

På LæringsCenteret er bøgerne til begynderlæserne samlet efter LET-tal og placeret i børnehøjde.

På LæringsCenteret finder eleverne også bøger, der er markeret efter LIX-tal.