Konferencer og seminarer
Den røde tråd i skriveundervisningen
Konferencen stiller skarpt på fremstillingsformerne, didaktiske greb, AI og chatbots – og giver inspiration til en meningsfuld skriveundervisning fra indskoling, over mellemtrin til udskoling. Målgruppen for konferencen er dansklærere på alle årgange, læsevejledere/-konsulenter, børnehaveklasseledere, skole- og afdelingsledere.
Program
9.00-9.40 Registrering og morgenmad
9.40-10.00 Velkomst og morgensang
10.00-10.30 Fremstillingsformer er sprogets farvelader
v/ Charlotte Rytter, lærer, kursusholder og læremiddelforfatter
Om at skrive med børn og unge – og bruge fremstillingsformerne meningsfuldt med blik for progression.
10.30-11.00 Kortlægning af børns tidlig skrivning
v/ Janus Madsen, projektleder og lærermiddelforfatter
Præsentation af fund fra forskningsprojektet ATEL og brugen af fremstillingsformer i indskolingen.
11.00-11.15 Kaffepause
11.15-11.45 Skrivning med AI-chatbots - snyd eller læring?
v/ Rikke Pagh Dahl, lærer, læsevejleder og ordblindelærer, Havrehedskolen, Nordfyns Kommune
Ud fra praktiske eksempler med kunstig intelligens i skriveundervisningen deles tanker om fordele og ulemper.
11.45-12.30 Frokost
12.30-13.30 Workshoprunde 1
A: Redskaber, motivation og skriveglæde (indskoling og mellemtrin)
v/ Julie Sundahl Jakobsen og Kristina Riisgaard, lærere og læsevejledere i Jammerbugt og Aalborg Kommune
Skab engagerede forfattere med skriveudvikling.dk’s skriverammer, modeltekster, ordkort mv. til fri download.
B: Faglig skrivning i fag, emner og tværfaglige temaer (indskoling og mellemtrin)
Hvordan styrker skrivning tilegnelse af fagord og -begreber i og på tværs af skolens undervisningsområder?
v/ Janus Madsen, projektleder og lærermiddelforfatter
C: Din skattekiste til gratis skriveinspiration (indskoling og mellemtrin)
v/ Rikke Kroer Larsen, pædagogisk konsulent i dansk, CFU/UCL
Få indblik i og erfaringer med at koble skrivning til MitCFU’s mange og frit tilgængelige onlinematerialer.
D: Lær at lave prompts til din skriveundervisning (mellemtrin og udskoling)
v/ Rikke Pagh Dahl, lærer, læsevejleder og ordblindelærer, Havrehedskolen, Nordfyns Kommune
Prøv kræfter med AI-chatbots ift. at inspirere eleverne i idégenererings-, skrive- og evalueringsfasen.
E: Ressourcer til din skriveundervisning (udskoling)
v/ Charlotte Rytter, lærer, kursusholder og læremiddelforfatter
Gratis skriveforløb med kendte FP-opgaver og faglige fokuspunkter – klar hjælp til din undervisning.
13.40-14.40 Workshoprunde 2
A: Skrivning og vurdering med Skriv og læs+ (indskoling)
v/ Janus Madsen, projektleder og læremiddelforfatter
Hvordan kan elevers tidlige og meningsfulde skrivning vurderes og beskrives - både analogt og digitalt?
B: Redskaber, motivation og skriveglæde (indskoling og mellemtrin)
v/ Julie Sundahl Jakobsen og Kristina Riisgaard, lærere og læsevejledere i Jammerbugt og Aalborg Kommune
Skab engagerede forfattere med skriveudvikling.dk’s skriverammer, modeltekster, ordkort mv. til fri download.
C: Lær at lave prompts til din skriveundervisning (indskoling og mellemtrin)
v/ Rikke Pagh Dahl, lærer, læsevejleder og ordblindelærer, Havrehedskolen, Nordfyns Kommune
Prøv kræfter med AI-chatbots ift. at inspirere eleverne i idégenererings-, skrive- og evalueringsfasen.
D: Fremstillingsformerne i praksis (mellemtrin og udskoling)
v/ Charlotte Rytter, lærer, kursusholder og læremiddelforfatter
Varierede aktiviteter, der styrker elevernes mod, lyst og evne til at udtrykke sig – både mundtligt og skriftligt.
E: Din skattekiste til gratis skriveinspiration (udskoling)
v/ Anette Vestergaard, pædagogisk konsulent i dansk, CFU/UCL
Få indblik i og erfaringer med at koble skrivning til MitCFU’s mange og frit tilgængelige onlinematerialer.
14.40-14.55 Kaffepause
14.55-15.30 Opsamling og afslutning på dagen
v/ Charlotte Rytter, Julie Sundahl, Kristina Riisgaard og Janus Madsen
Arrangørerne slår en sløjfe på dagens oplæg med afsæt i den røde tråd i skriveundervisningen fra 0.-9. klasse.