Konferencer og seminarer
Faglig fredag med didaktik-dansk: Danskfagets legende bevægelse
Hvilken rolle spiller leg og bevægelse i danskfaget? Denne Faglige fredag med dansk-didaktik har fokus på danskfagets legende bevægelse.
For cand.pæd i didaktik(dansk)-studerende, den danskdidaktiske forskningsgruppe, UC-undervisere og -forskere i danskdidaktik og lærerstuderende i dansk.
Program
14.00-14.10: Velkomst ved Jeppe Bundsgaard
14.10-14.45: Oplæg ved Rikke Bundsgaard, lektor på læreruddannelsen i Jelling
Når dansk bliver leg
Rikke har siden 2018 været en del af Playful Learning-projektet. Sammen med sine pædagog og lærerstuderende har Rikke udforsket, hvordan leg kan styrke både de studerende og elevernes danskfaglige kompetencer. I oplægget giver Rikke konkrete eksempler på, hvordan der kan leges i danskfaget, og hvilken betydning det kan få for elevernes engagement og forståelse.
14.45-15.10: Oplæg ved specialestuderende i didaktik (dansk) Marlene Thybo.
Kritiske øjeblikke af betydning i begynderundervisningen
I oplægget præsenterer Marlene gennem sit specialeprojekt, hvordan lærere i dansk kan støtte de yngste elevers kritiske tænkning og refleksion gennem legeaktiviteter og multilitteracies-pædagogikker.
15.10-15.25: Pause
15.25-15.55: Oplæg ved Anne Birk-Ellegren, læreruddannelsen og HF, Campus Aarhus.
Kodning som tekstpraksis i dansk
I oplægget kommer Anne med perspektiver på, hvordan blokkodning kan invitere til leg og eksperimenter i danskfaget, og hvordan det kan invitere og give mulighed for at lege og eksperimentere med at skabe, forme og forandre digitale udtryk i danskfaget.
16.00-16.25: Oplæg ved specialestuderende i didaktik (dansk) Heidi Straarup
Oplægget går på jagt efter magi i kanten af danskfaget, når det optræder andre steder end i et klasseværelse i håb om at kunne omsætte fund til legende dansk.
16.25-17.00: Samtale om legens rolle i danskfaget ved Jeppe Bundsgaard