Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Konferencer og seminarer

Temadag: Afdækning af vanskeligheder med sprog og læsning

På temadagen får du skærpet dit blik for tegn på læsevanskeligheder og sproglige forudsætninger for læsning. Du får også inspiration til samarbejder, værktøjer og indsatser omkring ordblindhed, DLD og andre vanskeligheder med skriftsprog. Temadagen henvender sig til dansklærere, læsevejledere, læreruddannelsen og logopæder og er den tredje temadag i en række arrangementer i tilknytning til Nationalt Videncenter for Læsnings tidsskrift Viden om Literacy, der formidler den nyeste forskning og inspirerende praksisser inden for læsning, skrivning og sproglig udvikling. Som deltager får du en trykt udgave af Viden om Literacy, nr. 38.

Program

Kl. 9.30: Registrering og kaffe

Kl. 10.00: Velkomst
v/ Anna Karlskov Skyggebjerg, centerleder og forsker i børne- og ungdomslitteratur, Nationalt Videncenter for Læsning
Velkommen til Nationalt Videncenter for Læsnings tredje temadag i tilknytning til tidsskriftet Viden om Literacy, hvor vi formidler nyeste viden om aktuelle emner inden for læsning, skrivning og sproglig udvikling.

Kl. 10.15: Afdækning af skriftsprogsvanskeligheder. Hvorfor, hvornår og hvordan?
v/ Anne-Mette Veber Nielsen, specialkonsulent og ph.d., Nationalt Videncenter for Læsning, & Dorthe Klint Petersen, selvstændig audiologopæd og ph.d.
Udbuddet af redskaber til afdækning af børns, unges og voksnes sproglige og skriftsproglige færdigheder er omfangsrigt. Fælles for de mange redskaber er, at nogle beslutter, at de skal iværksættes. Og at man forventer, at nogle følger op med en form for indsats. Samtidig adskiller redskaberne sig på en række områder. For hvad er testens formål? Hvilke krav stiller testen til den fagprofessionelles viden? Og i hvilket omfang kan testresultatet informere tilrettelæggelsen af opfølgende indsatser? Med afsæt i konkrete eksempler vil vi drøfte centrale udfordringer og dilemmaer, der knytter sig til forskellige typer afdækningsredskaber.

Kl. 10.45: Læsning, skrivning og ADHD i skolen
v/ Eva Theilgaard Brink, lektor, Københavns Professionshøjskole
Mange elever med ADHD har også vanskeligheder med skriftsproget, enten fordi de er ordblinde, eller fordi læsning og skrivning er udfordrende på andre måder. Det kan fx handle om, at læsning og skrivning stiller store krav til elevens eksekutive funktioner. Oplægget diskuterer først, hvordan vi bedre kan afdække disse elevers vanskeligheder. Dernæst præsenteres, hvilke forskningsresultater der allerede foreligger om den gode læse- og skriveundervisning for elever med ADHD, og hvad vi som praktikere kan gøre for at øge elevens deltagelse og styrke udvikling af elevens literacykompetencer i undervisning, hvor læsning og skrivning indgår.

11.30: Fra afdækning af ordblindhed til undervisning
v/ læsevejleder
Manchet er på vej.

Kl. 12.00: Frokost og tid til at gå på opdagelse i forlagenes udstillinger

Kl. 13.00: Litterær fælleslæsning inden for dagens tema
v/ Kristiane Hauer, ph.d. og faglig konsulent inden for læsekultur, litterær læsepraksis og læseoplevelse, Nationalt Videncenter for Læsning

Kl. 13.30: Bekymrende sproglig udvikling omkring skolestart
v/ Janne Nørregaard Schiang, logopæd i Hedensted Kommune
Hedensted Kommune arbejder systematisk med sprogvurdering, sprogudvikling og stærke sprogmiljøer i børnehaveklassen og i overgangen til 1. klasse. Oplægget giver indblik i et tværfagligt samarbejde mellem logopæder, læsevejledere og børnehaveklasseledere om sprogvurderingen som afsæt for at styrke alle elevers sproglige udvikling og sikre tidlig opsporing af elever med en bekymrende sproglig udvikling, herunder DLD.

14.00: Kaffe, te og kage

14.20: Værktøj til udredning af DLD
v/ Rikke Vang Christensen, lektor i børnelogopædi, Københavns Universitet
Sprogforstyrrelsen DLD er en overset, men udbredt indlæringsvanskelighed, som giver vedvarende problemer med at lære, bruge og forstå sprog. DLD er lige så udbredt som ordblindhed, men vi har ikke de samme standardiserede redskaber til rådighed for udredning og opfølgning. Oplægget tager udgangspunkt i et netop udgivet logopædisk værktøj, der er udviklet med afsæt i The DLD Diagnostics Toolbox, og Rikke Vang Christensen vil blandt andet komme ind på vurdering af DLD, når logopædiske tests ikke viser et entydigt billede, og hvordan lærere og læsevejledere bidrager med afgørende indsigter til både DLD-udredningen og til de nødvendige indsatser.

15.05: Læs mere her…
v/ Katja Sørensen Vilien og Nina Berg Gøttsche, redaktører af Viden om Literacy
Redaktørerne takker af med en kort introduktion til udgivelsen Viden om Literacy, nr. 38: Udfordringer med sprog og læsning – hvordan ser vi det?, som du får med dig hjem.

15.15: Tak for denne gang

Del siden på email

Du deler et link til siden: Temadag: Afdækning af vanskeligheder med sprog og læsning