Aktuelt
Idékatalog til at styrke overgangen fra dagtilbud til skole
17 idéer til at styrke overgangen fra dagtilbud til skole gennem fokus på fagsprog er titlen på et nyt idékatalog, som centeret står bag.
Formålet med kataloget er at inspirere til, hvordan man som pædagog, børnehaveklasseleder eller lærer i 1. klasse kan arbejde med børns tilegnelse af fagsprog på en kreativ og legende måde.
En af idéerne er ”Vi sorterer”. Børnene samles i en rundkreds på gulvet foran en stor bunke biler i forskellige farver, størrelser og typer. Dernæst skal børnene sortere biler i kategorier, som de selv vælger, og de skal fortælle, hvad der kendetegner hver kategori. Formålet er at lære at sortere og udvikle sprog til at beskrive kategorierne.
Sproggaven med i skole er en videreførelse af projektet Sproggaven – det starter med sprog, som er et tiltag i Fredensborg Kommune, der har til formål at kvalificere og systematisere det sprogunderstøttende pædagogiske arbejde i dagtilbud. Begge projekter udvikles og gennemføres i et tæt samarbejde mellem Fredensborg Kommune og Nationalt Videncenter for Læsning.