Bring skønlitteratur i brug på pædagoguddannelsen

Skønlitteratur giver undervisere og studerende mulighed for sammen at anskue verden fra andre perspektiver end deres eget: fra børn, voksne, patienter, forældre, mennesker med nedsatte funktionsevner og unges perspektiver. Det at forstå andre menneskers perspektiver er relevant for kommende professionsudøvere, som skal reflektere over og handle i uforudsete og sommetider dilemmafyldte situationer.  

 

I denne webdok kan du læse om erfaringer med og metoder til at inddrage skønlitteratur i undervisningen på pædagoguddannelsen. Erfaringer og metoder som også er relevante på de øvrige professionsuddannelser. 

De studerende læser uddrag af 'Ungeenheden' af Fine Gråbøll og er blevet bedt om at notere steder i teksten, som handler om magt og magtforhold.

  • I forbindelse med den eksplorative læsning læser de studerende højt for hinanden og taler sammen om deres oplevelse med teksten.

  • Når de studerende læser højt for hinanden, bliver forskelle i højtlæsningens fortolkning af digtet tydelige.

  • I den eksplorative læsning er der en vekslen mellem højtlæsning og plads til samtale om det, som digtet sætter igang hos de studerende.

  • Kreativ skrivning af tekst med titlen ’Den dovne dag’

  • Kreativ skrivning af en tekst med titlen "Den dovne dag" - de studerende må skrive deres tekster på det sprog, de er mest fortrolige med.

Forrige Næste