Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Konferencer og seminarer

Lyst til læsning 2025

Vær med til at markere FN's internationale læsedag den 8. september på konferencen Lyst til læsning.

Konferencen er del af den landsdækkende læselystkampagne læselyst.nu, som Nationalt Videncenter for Læsning, Læremiddel.dk og CFU – Center for Undervisningsmidler står bag. Læselystkampagnen strækker sig over ti år og er møntet på elever i 0.-9. klasse. Målet er at inspirere eleverne til at læse flere bøger og give alle elever, deriblandt også elever med læsevanskeligheder, lystfyldte læseoplevelser.

På konferencens første del formidler vi den nyeste viden inden for forskning i læselyst. I eftermiddagens fire workshops vil forskellige fagpersoner inspirere til arbejdet med læselyst i praksis. Dagen afsluttes med en paneldebat om læsning og læselyst i skole, undervisning og praksis.
I pauserne kan du besøge CFUs udstillinger af læremidler, der understøtter læselyst og som er tematiseret efter konferencens fire workshops. Udstillingerne er bemandet af CFU-konsulenter.

Konferencen er målrettet fagpersoner i skole, SFO og klub.
Bemærk, at det er gratis at deltage i konferencen. Ved udeblivelse opkræver vi dog et "no show fee" på 200 kr.

Program

Kl. 9.30-10.00: Registrering og morgenmad

Kl. 10.00-10.15: Velkomst
v. kampagnens styregruppe, Nationalt Videncenter for Læsning, Læremiddel.dk og CFU – Center for Undervisningsmidler

Kl. 10.15-10.45: Hvad er læselyst?
v. Henriette Romme Lund, ph.d. og projektleder, Nationalt Videncenter for Læsning
Læselystkampagnen læselyst.nu skal få læselysten til at blomstre på alle skoler. Det er nødvendigt, da læselysten falder, i takt med at eleverne bliver ældre, og er faldet set over tid. Men hvad er læselyst? Vi tager læselyst under lup.

Kl. 10.45-11.15: Børneinddragelse og barnets perspektiv som drivkraft
v. Stine Reinholdt Hansen, ph.d., Center for Anvendt Skoleforskning
Hvordan kan vi inddrage børn i indsatser, der skal fremme børns læseglæde? Og hvorfor er det vigtigt? Erfaringer fra projektet National indsats for børn og unges læseglæde.

Kl. 11.15-11.45: Hvordan styrker man leselyst og -interesse i skolen?
v. Johanne Ur Sæbø, ph.d. og projektleder, Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger
Innlegget gir innblikk i den norske satsingen Tid for lesing og deler erfaringer med å støtte lærerne i deres arbeid for å styrke elevenes leselyst og -interesse. Satsingen er en del av den nasjonale leselyststrategien Sammen om lesing (2024-2030).

Kl. 11.45-12.45: Frokost og netværk deltagerne imellem 
Gå på opdagelse i CFU’s udstillinger, hvor du finder materialer og får inspiration til arbejdet med børnelitteratur, billedlitteratur, læsevanskeligheder og læselyst i SFO.

Kl. 12.45-14.30: Fire parallelle workshops
Hver workshop afholdes to gange: kl. 12.45-13.30 og kl. 13.45-14.30
Deltagerne vælger to workshops hver. 

1. Børnelitteratur og læselyst
v. Anna Karlskov Skyggebjerg, ph.d. og leder af Nationalt Videncenter for Læsning, og Trine Ferdinand, pædagogisk konsulent, CFU, Københavns Professionshøjskole
Adgangen til relevant og varieret læsestof er essentiel for at udvikle læselyst. Det må gerne være sjovt, spændende og uhyggeligt at læse! I workshoppen præsenterer vi udvalgte bøger, genrer og tendenser i den nyere børnelitteratur, og sammen med deltagerne giver vi et bud på, hvilke læsere og læsesituationer bøgerne vil egne sig til.

2. Billedlitteratur og læselyst
v. Marianne Eskebæk Larsen, konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, og Mette Bech, pædagogisk konsulent, CFU, professionshøjskolen Absalon
Billedlitteratur kan understøtte børns læselyst, men bliver fortsat mødt med skepsis og fordomme. I workshoppen ser vi nærmere på det mangfoldige udbud af multimodale tekster for børn og unge, og deltagerne inviteres til at eksperimentere med måder, hvorpå man kan arbejde med billedlitteratur i skole og fritidsinstitutioner.

3. Læsevanskeligheder og læselyst
v. Helle Bundgaard Svendsen, ph.d. og docent, VIA University College, samt konsulent for Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder, og Rikke Ferslev, læse- og ordblindevejleder, Trekløverskolen ved Silkeborg
Elever med læsevanskeligheder oplever ikke altid læselyst. Læsning kan være slidsomt, og det meste af energien går til at afkode teksten. På workshoppen har vi derfor fokus på læselyst gennem lytning. Sammen med deltagerne undersøger vi forskellige tilgange til at lytte til litteratur og taler med hinanden om, hvordan lytning kan inddrages i danskundervisningen. 

4. Læselyst i SFO
v. Ane Bjerre Odgaard, ph.d. og docent i æstetik og leg i pædagogisk praksis ved UC SYD
Fritidspædagogikken beskrives i disse år som et vigtigt, præstationsfrigørende rum i børns liv. I workshoppen præsenteres konkrete idéer til, hvordan SFO’er kan skabe rum og situationer, hvor læselysten kan spire. Det handler bl.a. om stemninger, fællesskaber og materialer, men også om, hvad det præstationsfrigørende rum egentlig er for en størrelse – og hvad det har tilfælles med (børne)litteratur.

Kl. 14.30-14.45: Kaffe
Deltagerne formulerer spørgsmål til dagens paneldebat

Kl. 14.45-15.15: Debat om læselyst, læsning og skolens rolle
v. repræsentanter fra organisationerne i kampagnes advisory board

  • Danske Skoleelever
  • Pædagogisk LæringsCenterforening v. Runa Barbara Petersen
  • Læsekonsulenternes Landsforening
  • Dansklærerforeningens Folkeskolesektion v. Ida Geertz-Jensen

Moderator på debatten er journalist Karen Dich

Kl. 15.15-15.30: Opsamling v. styregruppen og tak for i dag

Bilag

Del siden på email

Du deler et link til siden: Lyst til læsning 2025