Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Konferencer og seminarer

Læsekultur: Fra toddler til teen

Program

Kl. 9.30-10.00: Registrering og kaffe

Kl. 10-10.30: Velkomst
v. Anna Karlskov Skyggebjerg
Anna Karlskov Skyggebjerg er leder af Nationalt Videncenter for Læsning og børnelitteraturforsker med særlig interesse for genrer, læselyst og litteraturdidaktik. I sin velkomst præsenterer hun centeret og nogle af de læsende børn, som skildres i børnelitteraturen.

Kl. 10.30-11.15: På sporet af børn og bøger. Læsekultur i historisk perspektiv
v. Nina Christensen
Nina Christensen er professor i børnelitteratur ved Aarhus Universitet. I sin forskning undersøger hun børnesyn, barndomshistorie og læsekultur. Hun er bogaktuel med På sporet af børn og bøger og antologien Alliancer, som sætter fokus på de mange forbindelsesled mellem børn, litteratur, medier og formidlere. I oplægget giver hun konkrete eksempler på børns læsekulturer fra 1700-tallet og frem.

Kl. 11.15-11.30: Pause og udstillingsbesøg

Kl. 11.30-12.15: Fra sprogstimulering til læselyst. Læsekultur i aktuelt perspektiv med de yngste
v. Irene Salling Kristensen
Irene Salling Kristensen er lektor på pædagoguddannelsen i Holstebro og projektmedarbejder i forskningsprogrammet Sprog og literacy – begge dele i VIA University College. I oplægget vil hun redegøre for, hvordan bogen på dagtilbudsområdet de sidste 10-15 i høj grad er blevet opfattet som et redskab i pædagogers arbejde med børns sprogtilegnelse. Hun slutter af med at pege på en måske lysere fremtid med mere læselyst i de 0-5 åriges hverdag i vuggestue og børnehave

Kl. 12.15-13.15: Frokost og udstillingsbesøg

Kl. 13.15-14.30: Kort og godt om læsekultur i dagtilbud, skole og hjem
v. Marianne Eskebæk Larsen, Kristiane Hauer og Henriette Romme Lund
Marianne Eskebæk Larsen har ekspertise i billedlitteratur og læsning i dagtilbud, Kristiane Hauer forsker i læsning og fordybelse i skolen, og Henriette Romme Lund forsker i børns oplevelser med og perspektiver på læsning. Alle tre er faglige konsulenter i Nationalt Videncenter for Læsning, og de har udgivet bøger og artikler, der berører forskellige aspekter af læsekultur. I oplægget sætter de praksisfunderet viden i spil over for teori om læsekultur.

 Kl. 14.30-15.00: Kaffe og udstillingsbesøg

 Kl. 15.00-15.30: Læsekultur i skolen og lærerens rolle
Anna Karlskov Skyggebjerg i samtale med Gitte Storgaard Funch
Gitte Storgaard Funch er en erfaren lærer og danskvejleder. Sammen med Anna Karlskov Skyggebjerg har hun udgivet bogen Læseoplevelser, der præsenterer forskellige argumenter, tilgange og tips til en mere sanselig litteraturformidling.

Kl. 15.30-16.00: Opsamling og afslutning
v. Marianne Eskebæk Larsen, Kristiane Hauer og Henriette Romme Lund
Med afsæt i spørgsmål og input fra salen diskuteres forskellige perspektiver på læsekultur.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Læsekultur: Fra toddler til teen