Aktuelt
Kriseretorik skygger for de gode historier om læsning
Måske glemmer vi de gode historier om læsning, hvis vi kun taler om de dårlige?
Anne-Mette Veber Nielsen fra Nationalt Videncenter for Læsning gør i Weekendavisen opmærksom på, at læsekriseretorikken risikerer at skygge for succeshistorierne som f.eks. på ordblindeområdet. Flere og flere ordblinde elever består 9. klasses afgangseksamen end tidligere. Det er særligt i dansk læsning og retskrivning, at ordblinde elever har indhentet de øvrige elevgrupper.
Ligeledes er det værd at bemærke, at de nordiske velfærdsstater er blandt de bedste i verden til at lære folk at læse, som Peter Heller Lützen, læseforsker ved Nationalt Videncenter for Læsning, udtaler i Weekendavisens artikel.
Det er dog ikke ensbetydende med, at alting er godt. Der er en stor gruppe af borgere, som kæmper med læsevanskeligheder fra grundskolen og videre frem. De risikerer at blive marginaliseret socialt, uddannelsesmæssigt, sundhedsmæssigt og politisk.
Som forskerne skriver i den fagfællebedømte artikel ‘Læsekrise eller ej?’ "Uanset alder skal mennesker med læsevanskeligheder fortsat hjælpes, og vi ved, at det kun kan ske gennem langsigtede indsatser. De har således ingen gavn af kortvarigt opblussede mediekriser, som bygger på et tvivlsomt vidensgrundlag."