L som i læselyst, læseløft og læringscenter

Danske elever læser ikke nær så godt og hyppigt som tidligere, og deres lyst til at læse svinder, i takt med at de bliver ældre. Det kan man ofte læse om i danske medier. Samtidig viser forskning, at det har en positiv betydning for frekvensen af læsning og graden af læsekompetence, når eleverne har let adgang til litteratur og rig valgmulighed og får hjælp, når de skal vælge bøger.

På Langmarkskolen i Horsens har man netop arbejdet med dette ud fra et dobbelt ønske om at stimulere elevernes læselyst, der igen skal medvirke til at løfte deres læseresultater, og da skolens læringscenter – der andre steder kaldes for Pædagogisk Læringscenter (PLC) eller skolebibliotek – netop giver eleverne adgang til læsestof, spiller det en central rolle.

I forhallen på Langmarkskolen finder man skolens læringscenter. Bøgerne her henvender sig til elever på mellemtrinnet og i udskolingen.

På en hylde bagest i denne 3. klasse står fire kasser med bøger, som eleverne kan læse i frikvarterne eller tage med hjem.

  • I forhallen er der en "bogsnegl" med reoler udvendigt og læseplads indvendigt.

  • Fantasidyrene er lavet af elever i 2. klasse og er resultat af et forløb i billedkunst.

  • Billedbøgerne er placeret i børnehøjde og står med forsiden udad, hvilket kan vække elevens interesse og give et overblik.

  • Letlæsningsbøgerne er sorteret efter let-tal.

  • Kirstine Grønborg Bach har samlet tre kasser med titler til unge med læsevanskeligheder.

  • Skilte på reolerne markerer, hvor man finder de forskellige genrer, eksempelvis billedfortællinger.

  • Skilte på reolerne markerer, hvor man finder de forskellige genrer, eksempelvis faglitteratur.

Forrige Næste