Aktuelt
Skolebiblioteket som læseløfter
Skolebiblioteket som læseløfter handler om at styrke læselyst og læsekompetence hos børn i svære livsvilkår gennem udvikling af nye tiltag i skolebiblioteket. Projektet er støttet af Egmont Fonden og kommer til at involvere 150 børn på 12 forskellige skoler i 12 forskellige kommuner over de næste to år.
Børn i svære livsvilkår
Børn i svære livsvilkår har typisk svagere læsekompetencer end gennemsnittet. De læsetræner mindre, de eksponeres for færre bøger og møder i mindre grad læsende rollemodeller. Derfor betyder det meget for deres læselyst at blive inspireret og opmuntret af de fagprofessionelle, de møder i skolen.
Skolebiblioteket er et oplagt sted. Det går på tværs af børnenes skole- og fritidslæsning og med navneskift og ændret lovgrundlag per 1/1 2026, kan skolebiblioteket igen varetage en nøglefunktion i børns læsning efter mange år uden krav om fysisk bogsamling eller litteraturformidling.

Målgruppen som medudviklere
Skolebiblioteket som læseløfter tager udgangspunkt i et tværfagligt samarbejde mellem skolebibliotekarer, læsevejledere og dansklærere. Den primære målgruppe, som er børn i grundskolens 5. og 6. klasse i svære livsvilkår, skal inddrages løbende i at udvikle en ny praksis, nye retningslinjer og håndgribelige råd. Det skal ske ved at inddrage børnene i indretning af læsemiljøer og i uformelle samtaler om det læste. Mere konkret betyder det også et behov for nye læsemiljøer og en gentænkning af biblioteksrummet med læsefremmende tiltag, nye vejledningsstrategier, der bl.a. fokuserer på læsefællesskaber. Der er både behov for individuel og kollektiv vejledning til en varieret læsepraksis, herunder også et varieret tilbud af bøger og andet læsestof.
Forskere fra 5 professionshøjskoler er tilknyttet projektet, som ledes af Anna Karlskov Skyggebjerg fra Nationalt Videncenter for Læsning. Forskerne vil i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning formidle erfaringerne i en praksisrettet model og et inspirationskatalog, som bliver frit tilgængeligt for alle.
(Illustration: Herman Ditte)