Udgivelser
Fælles tænkning med børn. At udvikle tænkefærdigheder i dagtilbud
Denne bog handler om, hvordan fagprofessionelle i dagtilbud kan støtte børns udvikling af tænkefærdigheder og arbejde på at skabe gode læringsmiljøer herfor. Bogens del 1 har fokus på tænkefærdigheder, som præsenteres sammen med metoder til at hjælpe børn til at udvikle disse færdigheder. Derudover handler denne del om voksnes rolle i at støtte udviklingen af tænkefærdigheder, og hvordan man skaber et miljø, der gavner denne tænkning. Del 2 giver konkrete eksempler på undersøgelser og udfordringer, der kan bruges til at få børn til at tænke, og som dermed bidrager til at udvikle deres tænkefærdigheder.
I bogen trækkes der på projektet ”The Effective Provision of Pre-School Education” (EPPE), som blev gennemført i 1990’erne af Institute of Education ved University of London. Projektet pegede blandt andet på ”vedvarende fælles tænkning” som et afgørende træk ved en pædagogisk praksis af høj kvalitet. I bogen præsenteres en række teoretiske tilgange til at arbejde med og undervise i tænkning, f.eks. Instrumentel berigelse, Filosofi for børn og Tænkehatte. Målgruppen er personer, der arbejder med børn fra nul til otteårsalderen, men bogens principper gælder for et bredt spektrum af aldersgrupper og situationer.