Udgivelser
Konflikter om børns skoleliv
Med afsæt i et forskningsprojekt om børns inklusionsmuligheder i folkeskolen handler denne bog om samspillet mellem skolens parter, og hvordan de samarbejder om at lave en god skole for alle børn. Bogens ønske er at vise, hvordan forhold i skolens praksis som faglighed, kompetencer og disciplin på den ene side og (lærings)fællesskaber, inklusion og fleksibilitet på den anden hænger sammen i hverdagslivet, og at de skal betragtes som betingelser for skolens deltagere, f.eks. med hensyn til deltagelsesmuligheder i skolen.
Bogens forfattere, forskere fra Roskilde Universitet, Aarhus Universitet (DPU) og UC Lillebælt, belyser forskellige perspektiver på børns skoleliv gennem empirisk materiale fra fire delprojekter med fokus på henholdsvis børns fællesskaber og forældresamarbejde, lærerfaglighed, kommunal forvaltningspraksis og lovgivning samt skoleledelse og inklusion. På den måde bidrager bogen med praksisnær viden om dels børnenes sociale liv i skolen, dels hvad konflikter på skoleområdet kan handle om. Denne viden kan anvendes til udvikling af indsatser rettet mod skolens fællesskaber og til udvikling af samarbejdsformer i og om skolen for at skabe muligheder for deltagelse og læring.