Udgivelser
Læsepædagogen nr. 4, 2018
Center for Læseforskning har i samarbejde med Høje Taastrup Kommune søsat et udviklings- og forskningsprojekt, der skal støtte tilegnelsen af nye ord under selvstændig læsning blandt elever på 4. klassetrin. I denne artikel Undervisning i ordtilegnelse under selvstændig læsning fortæller centeret om materialets indhold og om resultaterne af en stor afprøvning på skoleklasser fra Høje Taastrup Kommune, der blev sammenlignet med resultater fra skoleklasser i Greve Kommune.
Kan Beathe skrive? er en artikel, hvor det vises, hvordan skrivning kan opfattes og praktiseres på forskellige måder i indskolingen. Artiklen bliver belyst gennem to tekster, der er skrevet med en uges mellemrum, af Beathe, der går i 2. klasse.
I artiklen Skrivning med lydstøtte har Bent Saabye Jensen samlet sine indtryk fra en nordisk konference om skrivning med lydstøtte. Samtidig reflekterer han over sammenhængen mellem den norske STL+ og den danske lytteskrivning.
I artiklen Læse- og skriveteknologi og de svære overgange hører man fra tre unge ordblinde, som har lykkes at klare overgangen fra grundskolen til en ungdomsuddannelse ved at have læse- og skriveteknologi til rådighed.