Udgivelser
Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik
Bogen beskriver, hvordan sprogstimulerende undervisning kan planlægges og gennemføres, og der gives en række eksempler, som viser, hvordan der i natur/teknik-undervisningen kan arbejdes sprogstimulerende i mødet med fagord og -begreber samt i udforskning af mundtlig, skriftlig eller visuel tekst i sociale interaktioner.
Der er seks kapitler i bogen. Kapitel et giver en baggrund for arbejdet med sprogstimulerende undervisning i alle fagområder i indskolingen. Kapitel to handler om elevers anvendelse af hverdagsord og tekniske begreber, både mundtligt og skriftligt. Kapitel tre indeholder eksempler på, hvordan undervisning i naturvidenskab kan indebære, at flere forskellige formål eller læringsmål inkluderes på samme tid. Kapitel fire handler om de tekster, som lærere og elever skaber sammen i undervisning i naturvidenskab. Kapitel fem har fokus på mundtlig tekstskabelse i form af korte mundtlige, instruerende og beskrivende tekster samt faktatekster, som ofte indeholder mange fagspecifikke ord og kendetegnes ved høj leksikal densitet. I kapitel seks beskrives, hvordan lærere gennem anvendelse af visuelle repræsentationer er med til at udvikle elevernes faglige viden og sproglige kompetencer.