Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.
Centerets formål er at medvirke til et samfund, hvor alle mennesker har gode og tilstrækkelige læse- og skrivekompetencer og lige mulighed for at deltage i uddannelse og samfund.
Fra 2024-2026 arbejder centeret med fire indsatsområder: Generelle læse- og skrivekompetencer, Fagspecifikke læse- og skrivekompetencer, Skriftsprogsvanskeligheder og Læsekultur
Centeret formidler viden fra alle relevante fagmiljøer i Danmark. Ønsket er at repræsentere forskellige faglige positioner.
Til Nationalt Videncenter for Læsning er knyttet to faglige grupper: Styregruppen og Kvalitetssikringsgruppen. Centeret indgår desuden i en række netværk inden for literacyområdet.
Centerets stillingsopslag er at finde her på siden.
The National Centre for Reading was founded in 2006 by initiative of the Danish Ministry of Education. Today it is part of the Danish university colleges.
Læs om centerets brug af cookies på hjemmesiden.
Tekst, illustrationer, billeder og artikler på videnomlaesning.dk må kun gengives efter tilladelse af Nationalt Videncenter for Læsning