Det er i de senere år slået fast, at børn meget tidligt udvikler forudsætninger for succesfuld skolegang - forudsætninger, der hænger sammen med, i hvilken grad de har været eksponeret for sprog og forventninger om kommunikation og deltagelse.
Sociale faktorer i familierne betyder meget for børns muligheder for at tilegne sig et rigt ordforråd, og det at have frekventeret et kvalitetsdagtilbud før skolestart kan også have effekt på resultater gennem hele skoleforløbet. Det er derfor vigtigt, at de professionelle voksne i skolen er i stand til at modvirke social arv gennem tilrettelæggelse af aktiviteter og valg af arbejdsmåder, der støtter alle børns sproglige udvikling (The Early Literacy Panel, 2008, og National Reading Panel, 2000).
Gennem centerets arbejde med indsatsområdet tidlig literacy og projektet Tidlig literacy - Tidlig numeracy i Frederikberg Kommune er vi blevet opmærksomme på, at der ikke foreligger materiale til lærere og pædagoger, der i den ny folkeskole skal samarbejde tæt ud fra meget forskellige faglige forudsætninger og professionsforståelser. Ønsket er derfor at udvikle, bearbejde og producere et materiale, der kan komme hele sektoren til gavn.