Viden og værktøjer
Inferensdragning i fagtekstlæsning på førstesprog og andetsprog – forsøg med inferensundervisning i flersprogede 4. klasser
Ph.d.-projektet skal undersøge effekter af eksplicit undervisning i inferensdragning (følgeslutninger) i læsning på dansk som andetsprog, nærmere betegnet direkte effekt på inferensdragning og overført effekt på læseforståelse, herunder om disse effekter er væsentligt anderledes end tilsvarende i dansk som førstesprog. Undersøgelsen afgrænses empirisk til læsning af fagtekster på 4. klassetrin. International viden om effekter af inferenstræning er i nogen grad etableret og peger på nogle områder i forskellige retninger. Viden om inferenstræning på et andetsprog er desto mindre tilvejebragt, og viden om effekter af inferenstræning i læsning på dansk som andetsprog er i forvejen ikkeeksisterende. Projektet skal således imødekomme dette vidensbehov gennem en undersøgelse i et teoretisk og didaktisk perspektiv.